Foto: Cornelia Nordström

Tio tips – så ökar du din fettförbränning

Men enkla medel kan du öka din egen fettförbränning. Vad sägs som att äta mer frukt och grönt, nötter och ägg. Och att sova bättre.

Upptäck 10 enkla genvägar för att bränna fett.

 

Källa: Fredrik Paulún, näringsfysiolog och författare.

1. Nötter


Alla slags nötter är bra eftersom de mättar bra. De tar inte upp alla kalorier och ökar din energiförbrukning. Varje nöt har speciella egenskaper. Till exempel har pinjenötter ämnet pinetol som ökar förbränningen. Det är bra att variera!

Foto: Roman Borodaev

2. Frukt och grönt


Består nästan bara av vatten, 85 procent, och resten av fibrer, vitaminer och mineraler. Frukt innehåller ofattbart lite kalorier. Flera studier visar att personer som äter mycket frukt blir smalare, eftersom de inte äter annat som är fettbindande. Grönsaker har motsvarande effekt.

Foto: Cornelia Nordström

3. Ett glas rött till maten


Rödvinskonsumenter brukar vara smalare. Ett skäl är att vi behöver ha en viss mängd dopamin som är ett belöningsämne. Vi mår bra av det. När man dricker ett glas rött till maten får du dopamin. Det innebär att du inte känner sug efter dessert. Studier visar att hälften av alla kalorier som finns i alkohol avgår som värme från levern. Vinets resvatrol är ett ämne som ökar kroppens användande av fett som bränsle.

Foto: Jan Wiriden

4. Kalcium


Hämmar fettupptaget i tarmen och ökar energiförbrukningen. Kalcium finns det mycket av i mejeriprodukter, gröna blad, sardiner och lax.

Foto: Cornelia Nordström

5. Starka kryddor


Kryddor som chili, ingefära, senap, pepparrot och svartpeppar har en effekt på energiförbrukningen och fettförbränningen. Äter du kryddig mat varje mål under en hel dag förbränner du 200 till 400 kalorier extra. På ett år kan det bli cirka 10 kilo fett.

Foto: Alexander Donka

6. Kaffe med en skvätt mjölk


Kaffe ger det naturliga koffeinet, som finns i kaffebönorna. Det är nyttigt och ökar också förbränningen. Syntetiskt koffein som finns bland annat i sportdrycker har dock motsatt effekt. Kaffets klorgensyra bromsar sockerupptaget och hämmar förbränningen.

Foto: Emilia Olofsson

7. Te


Förutom koffein finns en antioxidant EGCG i teet. Den ökar leverns energiförbrukning, det vill säga ökar fettförbränningen. Grönt te innehåller mer EGCG men mindre koffein. Medan svart te innehåller mer koffein och mindre EGCG.

8. Kokosfett


Kokosfett innehåller mycket av en typ av fett som kroppen inte lagrar. Men däremot förbränner fett. Du kan använda kokosfett vid matlagning och bakning.

9. Ägg


Ägg mättar otroligt bra, både med proteiner och fett. Plus att det innehåller väldigt mycket näring som kroppen känner av. Det gör att kroppen inte är lika sugen på tomma kalorier. Äter du ägg till frukost blir du mättare hela dagen. Ägg i alla former går lika bra.

10. Sömn


Att sova på nätterna, cirka åtta timmar, ger en massa bra effekter. Hormonnivåerna balanseras av sömn. Studier visar att de som sover mest väger minst. Man får mer spännande hormoner och aptiten ligger mer under kontroll.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!