Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Kämpat mot beroendet. "Jag är övertygad om att alla missbruk är möjliga att ta sig ur. Man får vara beredd på att det är jävligt tufft", säger Charlotta Flinkenberg.
Kämpat mot beroendet. "Jag är övertygad om att alla missbruk är möjliga att ta sig ur. Man får vara beredd på att det är jävligt tufft", säger Charlotta Flinkenberg.
Kämpat mot beroendet. "Jag är övertygad om att alla missbruk är möjliga att ta sig ur. Man får vara beredd på att det är jävligt tufft", säger Charlotta Flinkenberg.
Kämpat mot beroendet. "Jag är övertygad om att alla missbruk är möjliga att ta sig ur. Man får vara beredd på att det är jävligt tufft", säger Charlotta Flinkenberg. Foto: Eero Hannukainen

Tidningsdrottningen om sockerberoendet

Bakom den framgångsrika fasaden har veckotidningsdrottningen Charlotta Flinkenberg, 41, fört en hemlig kamp mot sitt sockermissbruk.

Nu berättar hon öppenhjärtigt om hur svårt det är för henne att motstå fikabröd, och kunna säga nej till en gratiskola.

- Jag har valt bort mat för att kunna äta kanelbullar till frukost, säger hon till Expressen.

Så gör du för att bli av med beroendet

Sätt en nollgräns

Har man ett regelrätt sockerberoende kan man inte äta godis ibland. Det är bara att acceptera att man inte kan äta samma saker som andra kan.

Ät rätt på rätt tider

Ha en bra måltidsordning. Ät på bestämda tider, var tredje till fjärde timme. Ät långsamma kolhydrater och drick inte söta drycker. På så sätt håller du blodsockret på en jämn nivå.

Sök hjälp

Ta hjälp av en dietist och av familj och vänner. Det är jättesvårt att ta sig ur ett missbruk själv och de flesta behöver mycket stöd.

Källa: Rosita Lindholm, överviktsdietist.

Flinkenberg har varit programledare i TV3

Charlotta Flinkenberg, 41, är chefredaktör för modemagasinet Chic.

Hon har tidigare varit programledare för TV3:s talk show Undercover och chefredaktör för tidingarna Frida och Veckorevyn.

Hon är också författare bakom böckerna "Viktiga boken: från godisråtta till storlek 38" från 2006 och "Busenkelt! - så blev jag framgångsrik" från 2004.

Charlotta Flinkenberg hette tidigare Gustafsson.

Charlotta Flinkenberg har länge haft ett problematiskt förhållande till sin kropp. För några år sedan gick hon ner 25 kilo, skrev en bok om viktnedgången och bestämde sig för att aldrig hamna där igen.

"Enormt sug"

Men snart började fikabröd, godis och andra sötsaker spela en allt viktigare roll i hennes liv. För att hålla vikten började hon hoppa över måltider - och ersätta dem med kanelbullar.

- Jag har ett enormt sug, blir lätt frestad och har en ganska dålig grundkaraktär. Jag är en passionerad människa, god mat och dryck tillhör mina stora passioner.

- Jag kan inte behärska mig, jag kan inte äta kanelbullar en gång i veckan. Jag tycker att det är så gott att jag äter det en gång om dagen, ibland flera gånger om dagen.

I somras berättade hon för kollegerna om sitt missbruk. Hon bad dem att stötta henne att säga nej när fikabrödet åkte fram på redaktionen och stoppa turerna fram och tillbaka till snabbköpets godisdisk. Charlotta Flinkenberg hade bestämt sig för att lägga av.

Brast igen

Men för två veckor sedan kom beskedet att tidningen Chic, som Charlotta Flinkenberg är chefredaktör för, kommer att läggas ned. Då brast det igen.

- Då tyckte jag att det var extra synd om mig. Vi fick väldigt mycket bullar, cupcakes och macarons från våra samarbetspartners. Då tänkte jag att nu när de har varit så snälla och skickat det här till oss, så måste jag äta av artighetsskäl.

Långt ifrån ensam

Genom att berätta om sitt missbruk hoppas hon hamna på rätt spår igen.

- Jag tror att det är lika bra att blotta sådant här. Ju fler som känner till ett missbruk, desto lättare är det att få support av andra.

Charlotta Flinkenberg är långt ifrån ensam med sitt sockermissbruk, men hur många svenskar som är drabbade är det ingen som vet eftersom det forskats så lite på området.

Påverkar hjärnan

Rosita Lindholm är överviktsdietist med lång erfarenhet av att behandla patienter med sockerberoende.

Hon säger att en sockermissbrukares sug efter socker kan vara lika starkt som en alkoholist sug efter alkohol, eller en rökares sug efter nikotin.

- Socker påverkar hjärnan och ökar serotoninproduktionen. Det är ett effektivt sätt att dämpa ångest, oro och rastlöshet. Vi blir lugna och mår bra, säger hon.

Svårare att sluta

Enligt henne kan det vara svårare att sluta med sötsaker än med alkohol och nikotin.

- Du kan ju äta socker på jobbet men inte dricka alkohol. På så sätt kan du utveckla ett sockermissbruk utan att det påverkar din vardag, säger hon och fortsätter:

- Det är ju ingen som säger till en före detta alkoholist att han eller hon ska ta bara ett glas vin. Men en sockermissbrukare får inte samma förståelse, och blir ofta bjuden på sötsaker. Det går aldrig att ta bara en kaka, den kan trigga i gång beroendet igen.