BRA GP. Fullkornspasta har en bra glykemisk profil. Det mättar länge, och ger en bra blodsockernivå under lång tid.
BRA GP. Fullkornspasta har en bra glykemisk profil. Det mättar länge, och ger en bra blodsockernivå under lång tid. Foto: Thinkstock

Tappa vikt med pasta och bröd

Pasta och bröd är inte så dåligt för blodsockret och midjemåttet som många tror.  

Åtminstone inte enligt svenska forskaren Liza Rosén. Nu får GI konkurrens av det nya måttet GP - glykemisk profil.   

- Både pasta och rågbröd blir ofta orättvist förtalade. Faktum är att de håller blodsockret på en låg och jämn nivå och håller dig mätt länge, säger forskaren Liza Rosén. 

Många svenskar äter enligt GI-metoden. Syftet är att äta mat med lågt GI för att hålla blodsockret jämnt för att slippa sug och hungerattacker. Men det sättet att mäta GI, hur mycket ett livsmedel höjer blodsockret, har brister. Det menar forskaren Liza Rosén.

 - GI är inte hela sanningen. Det missgynnar en del livsmedel, som rågbröd och pasta, eftersom det mäts under kortare tid och inte tar hänsyn till svängningar i blodsockernivå, säger hon.

Glykemisk profil

Liza Rosén, civilingenjör och kostforskare.I sin avhandling om industriell näringslära vid Lunds tekniska högskola presenterar hon nu måttet GP - glykemisk profil. För att få fram GP mäts blodsockret med jämna mellanrum under tre timmar. Liza Rosén har tagit fram en matematisk modell för att räkna ut GP - och ju högre GP desto bättre. 

 - GP är ett komplement till GI. En riktigt bra produkt har alltså lågt GI och högt GP, säger hon. 

Jämförande studie

 Rågbröd är ett livsmedel som har ett relativt högt GI - men som också har högt GP. I sina studier har Liza Rosén jämfört effekten av vetekärnor, rågkärnor och vitt vetebröd på blodsockret hos friska försökspersoner. De som fick gröt på rågkärnor till frukost höll sig mätta längre än de som fick gröt på vetekärnor eller vetebröd. Och effekten höll i sig länge. När de bjöds på obegränsat med köttbullar med makaroner till lunch åt försökspersonerna som fått rågkornsgröt 16 procent mindre kalorier. Samma tendens sågs när hon jämförde en rågbrödsfrukost med en vetebrödsfrukost.

 

 - Man får ett lågt och jämt blodsocker med råg och håller sig mätt längre. Det har också effekt på hur mycket man äter vid nästa måltid, säger Liza Rosén.

Minskar risken för diabetes

 Att ha ett jämt blodsocker minskar risken för både diabetes och övervikt. Och Liza Rosén menar att bantare inte behöver bannlysa vare sig bröd eller pasta.

 - För att få en bra GP, få i sig fibrer och hålla sig mätt länge ska man gärna välja rågbröd med hela korn i stället för vetebröd och fullkornspasta i stället för vanlig vit pasta. Sen är det naturligtvis så att det alltid spelar roll hur mycket du äter.    

Testade LCHF - utan resultat

 Sara Lindberg, 28, testade LCHF-metoden men resultaten uteblev. Tillslut ledsnade hon på olika dieter. Nu har hon gått ned tio kilo - genom att äta allsidigt och fler och mindre måltider om dagen än tidigare. 

 - Jag älskar bröd och äter mycket bröd - och särskilt surdegsaktiga, kompakta, fullkornsbröd. Nu har jag börjat äta en stor frukost och en frukt eller en macka med keso till mellanmål.

 - Nu trivs jag med mig själv.

FAKTA

GI och GP


• GI står för glykemiskt index. Alla kolhydratrika livsmedel har ett GI-värde. Det är ett mått på hur mycket ditt blodsocker stiger under två timmar när du har ätit dem. Enligt GI metoden ska man äta livsmedel med lågt GI.
• GP står för glykemisk profil. Skillnaden mellan GI och GP är att man med GP mäter blodsockervärdet under en längre tid efter måltiden, tre timmar. GP tar också hänsyn till blodsockerkurvans utseende. Bäst GP ger livsmedel som ger en lång jämn och lagom låg blodsockerkurva. Ju bättre blodsockerkurva desto högre GP.

Mat med bra GP


Eftersom GP är ett nytt mått saknas värden för olika livsmedel. Men produkter med mycket lösliga fibrer har sannolikt en gynnsam glykemisk profil, enligt forskaren Liza Rosén. Lösliga fibrer gör att kolhydraterna tas upp långsammare, dessutom binder de vatten. Dit hör exempelvis:
• Baljväxter som bönor och linser
• Frukter som äpple och apelsin
• Grönsaker som morötter och broccoli
• Spannmål som råg, korn och havre.

Fotnot: Lantmännen och Pågen har varit med och sponsrat studierna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!