ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Tappa kilon med nya svenska dieten

Publicerad 1 okt 2010 11.19
Ny forskning visar att den klassiska svenska maten är precis lika bra för hjärtat och figuren.

Ny forskning visar att den klassiska svenska maten är precis lika bra för hjärtat och figuren.

Foto: Hasse Eriksson

Nu får den rosade medelhavsdieten konkurrens.
Ny forskning visar att den klassiska svenska maten är precis lika bra för hjärtat och figuren.
Vi behöver inte köpa dyra medelhavsgrönsaker det inte är säsong för. Allt vi behöver för att gå ner i vikt och minska risken att drabbas av hjärtsjukdom och diabetes finns runt knuten.
I en ny studie visar forskare i Uppsala att den klassiska nordiska maten – med bland annat havre, lax och äpplen – är lika bra för hälsan som jungfrulig olja och vattenmelon. Det kan till och med vara så att nordbor mår bättre av nordisk diet eftersom vi anpassat oss till den under flera sekler.
Att medelhavsmaten, som baseras på mycket baljväxter, grönsaker, olivolja, magra mejeriprodukter och måttligt med vin är hälsosam är välkänt sedan länge och dokumenterat i många forskningsstudier.

Ät så du blir mätt

Men Uppsalaforskarna ville visa att vår nordiska mat kan vara minst lika nyttig. I en studie lät de därför 88 lätt överviktiga personer mellan 25 och 65 år antingen äta och leva precis som vanligt eller äta matlådor lagade på nordiska råvaror.
Svenska rotfrukter, kyckling och lax kryddades med typiskt nordiska smaker som senap och pepparrot. Mellan målen fick deltagarna njuta av plommon, päron, nötter och massor av blåbär.
– Alla utom två fullföljde studien. Det är rätt unikt och vi tolkar det som att maten var smaklig, säger Viola Adamsson som är doktorand vid den medicinska fakulteten i Uppsala och den nya studiens initivativtagare.
Eftersom forskarna ville se vad enbart en ändring av kosten kunde göra för hälsan gav de inte deltagarna några restriktioner kring alkohol. Alla skulle också motionera som vanligt.
Resultaten kom ändå snabbt. Efter bara sex veckor visade vågen på en nedåtgående trend hos de som följde den nordiska dieten.
– Alla var tillsagda att äta så att de blev mätta. Det var inte ett mål att deltagarna skulle gå ner i vikt men de gjorde det ändå eftersom maten var så mättande. Det är en effekt av bland annat alla fibrer från frukten och grönsakerna.
När studien inleddes hade alla deltagare förhöjda värden av det ”onda” kolesterolet LDL som kan öka risken för hjärtsjukdom i framtiden. Men efter sex veckor hade de som åt husmanskosten fått en klar förbättring av blodfetterna. De hade dessutom fått bättre insulinkänslighet, vilket kan minska risken för diabetes typ 2, och ett sänkt blodtryck.
– Vi var framför allt förvånade över att det blev en sådan bra effekt på blodtrycket på så kort tid, säger Viola Adamsson.