Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 20 jan 2014 13:45

Tappa extrakilona med 5:2 - maxa med LCHF

Kostrådgivaren Ulrika Davidsson, som nyligen gett ut boken "Kokbok om 5:2" svarar på nio vanliga frågor om fasta.

Kostrådgivaren Ulrika Davidsson, som nyligen gett ut boken "Kokbok om 5:2" svarar på nio vanliga frågor om fasta.

Går det att kombinera LCHF och 5:2? Hur gör man? Och vad är fördelarna med att fasta?

Kostrådgivaren Ulrika Davidsson, som nyligen gett ut boken "Kokbok om 5:2" svarar på nio vanliga frågor om fasta.

Ladda ner 5:2-appen här!

1. Går det att kombinera LCHF och 5:2?

- Absolut, det är så jag lever själv! Det är många som inte går ner i vikt med LCHF och då är 2 dagars fasta i veckan effektivt! Dessutom finns det fler hälsofördelar med fastan som är betydelsefullt.

---

2. Hur gör man när man äter enligt 5:2?

- Fem dagar äter du enligt LCHF och räknar inte kalorier och två dagar satsar du på protein, grönsaker och fettsnålt för att hålla nere kalorierna. Som kvinna ska du inte äta mer än 500 kalorier per dag och för män är det 600 kalorier som gäller. Man ska försöka att få så långa "fasteperioder" som möjligt, det vill säga att man äter det första målet vid lunch och hoppar över frukosten eller tvärtom, att man struntar i middagen och äter först vid frukost dagen därpå.

---

3. Varför är det skillnad i hur mycket män och kvinnor får äta? Vissa kvinnor är ju längre och större än vissa män?

- Det är vanligt att män förbränner mer än kvinnor och det är så genetiskt. Visst, det finns kvinnor som är större men de mår dock inte sämre av att dra ner kaloriintaget till 500. Män kan också lägga sig på 500 om de känner att det räcker.

Det är inte viktigt att man äter alla kalorier man får. Vissa som kör 5:2-dieten äter inget under dessa dagar och lever på vatten, te, kaffe och lite buljong.

---

4. Varför ska någon som äter LCHF testa 5:2?

- För att det finns flera fördelar som inte LCHF ger för alla: lägre blodtryck, lägre kolesterolvärden, jämnare blodsocker men främst ökar det viktresultatet.

Jag tycker också att det finns en stor fördel med fastan och det är att man blir lite mer mat-nonchalant. Man lär sig att man inte behöver stoppa något i munnen hela tiden, att det är okej att vara hungrig ibland och att kroppen faktiskt mår bra av att vila sig från mat och begär.

---

5. Fett innehåller mycket kalorier, hur ska jag få ihop en måltid som har ett lågt kaloriintag men ändå är okej LCHF-mat?

- De dagar du fastar äter du väldigt lite fett. Du äter alltså inte ägg med en stor klick majonnäs eller en äggröra med grädde som du gör de andra dagarna.

Nej, på fastedagarna är det till exempel ägg med lite salt, en sallad med 100 gram protein utan dressing eller en fettsnål spenat- eller tomatsoppa som gäller. Du undviker alla kolhydrater på fastedagarna, precis som de andra dagarna. Skillnaden är att du inte tar majonnäs, såser, dressingar, ostar, nötter med mera.

---

6 Går det att träna på fastedagarna?

- I början kan det vara tufft för det är en omställning för kroppen. Efter en månad eller längre upplever många att de tränar bättre på fastedagarna och jag känner likadant.

---

7. Många säger att LCHF är en livsstil, är 5:2 det?

- Jag tycker absolut att 5:2-dieten är en livsstil och kompletterar LCHF väldigt bra. Från början var det inte så stor fokus på viktminskning när 5:2-dieten introducerades utan mer på att fasta sig frisk.

---

8. Vad är okej att dricka under fastedagarna?

- Vatten, mineralvatten, te, kaffe, misosoppa och buljong. Jag rekommenderar även att göra en grön smoothie.

---

9. Vilka bör inte testa 5:2?

- Fasta är inget farligt och förmodligen naturligt. Vi levde så förr när man tänker efter. Alla kan prova men en viss försiktigt rekommenderas om man har ätstörningar eller är gravid och ammar.

 

Ladda ner 5:2-appen här!