Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 20 okt 2009 16:22

Uppdaterad 21 okt 2009 13:26

Tänk på det här innan du börjar detoxa

Frossa i frukt och grönt under din detoxperiod.

Frossa i frukt och grönt under din detoxperiod.

Foto: Science Photo Library/Ibl Bildbyrå

Du kan må dåligt under de första dagarna. Det är kroppen som reagerar på avgiftningen. Efter några dagar mår du bättre.

Vanliga besvär:

Huvudvärk.
Humörsvängningar.
Hunger.
Du vill kissa ofta.

Före detoxen:

Genomför din detox under en lugn period, med få frestelser. Rensa ur kylen och fyll på med det du ska äta. Försök att dra ner på socker, alkohol, kaffe och tobak i förväg.
Förbered familj, vänner och kolleger på att du ska genomgå ett detox-program.
Äter du mediciner, har en allvarlig sjukdom eller har nedsatt förmåga i lever eller njurar? Rådgör med din läkare innan du påbörjar en detox.
Prata gärna med en kostrådgivare som kan ge specifika råd för just dig.

Under detoxen:

Ta psylliumfröskal om du blir förstoppad. Det får igång magen.
Drick mycket, minst två liter vätska per dag. Satsa på vatten och örtteer i valfri mängd.
Undvik högintensiv motion. Satsa på promenader.
Du behöver inte följa några recept slaviskt, de viktiga är att du äter av det som är tillåtet och undviker det du ska.
Abstinensen efter koffein är värst de första dagarna. Sedan blir det lättare.
Sov ordentligt. Din kropp behöver återhämtningen.
Undvik värktabletter.

Efter detox:

De flesta upplever flera positiva effekter av detoxen.
Normalisering av aptiten.
Ökad vitalitet och energi.
Viktnedgång och förbättrad kroppsfigur.
Förbättrad matsmältning.

Relaterat