Ta rätt beslut och lev just det liv du vill leva

Vågar du tacka ja till det spännande jobbet utomlands? Eller göra resan du alltid har drömt om? Låt inte rädslor stå i vägen för dina drömmar.

Hjärnforskaren Katarina Gospic vet hur du tar rätt beslut för att nå dina mål.

Vi är lockade av att välja de kortsiktiga belöningarna och fattar gärna impulsiva beslut. Som vi ofta ångrar efteråt. Om någon erbjuder dig en god chokladmuffins är det lätt att tacka ja för att det är en snabb belöning. Skulle du tänka på konsekvenser som att du kan få en hjärtinfarkt i framtiden ligger belöningen för att avstå för hälsans skull för långt bort.

– Om du tar en muffins är det gott för stunden, men väger du 30 kilo för mycket finns det ingen långsiktig belöning i det. Då bör du ifrågasätta ditt beslut och tänka på att det inte är bra för dig i längden, säger Katarina Gospic, läkare och hjärnforskare. Hon är utbildad på Karolinska institutet och driver numera företaget Brainbow Labs.

 

För att hjälpa oss att förstå hur vår hjärna fungerar så att vi kan fatta genomtänkta beslut har Katarina Gospic skrivit boken "Välj rätt - En guide till bra beslut". Om du inte ser upp kan felaktiga beslut nämligen hindra dig från att nå dina mål och drömmar.

– Det folk oftast ångrar på dödsbädden är att de inte levde det liv de själva ville leva, utan ett liv som andra förväntade sig att de skulle leva. Så ska man inte behöva känna, speciellt inte i ett land som Sverige där vi har alla förutsättningar för att vara lyckliga och leva våra liv som vi vill.

 

Att styras för mycket av sina känslor vid fel tillfällen leder många gånger till fel beslut. Rädsla är exempelvis en stark känsla som ofta får oss att fatta felaktiga och kortsiktiga beslut.

– Om du stöter på ett lejon är det bra att lyssna på rädslan så att du söker skydd eller springer därifrån. Men om din dröm är att åka jorden runt och rädslan hindrar dig är det inte lika positivt. När vi inte vet vad som ska hända slås den limbiska delen av hjärnan på och vi agerar kortsiktigt.

För att våga ta steget mot din dröm gäller det att förstå varför du blir rädd. Annars väljer du gärna det tryggaste alternativet, vilket kan hindra dig från att leva ditt liv fullt ut.

– Du skulle kunna stänga in dig i en lägenhet och leva supertryggt. Men då får du kanske aldrig blomma ut i din fulla potential. För att få ett så berikande och utvecklande liv som möjligt vinner du på att utmana dina rädslor, säger Katarina Gospic.

FAKTA: 4 KNEP VID STRESS

Ibland måste man ta beslut i stressade situationer. Här är Katarinas bästa knep för att göra det så bra som möjligt.

1 Sätt en etikett på det som är jobbigt. Genom att säga "Nu är jag jättestressad" till dig själv kan du minska panikkänslan.

2 Ta tio djupa andetag för att lugna ner dig och hitta fokus.

3 I förebyggande syfte är det bra att träna på att fatta snabba beslut. Tänk på hur du kan lösa stressande situationer i vardagen innan de uppstår. Vad gör jag om barnen skriker i mataffären? När situationen sedan uppstår kan du agera på ren rutin.

4 Be om den tid du behöver när det är möjligt. Om någon ringer dig och ber om svar på ett klurigt erbjudande är det bra att försöka vänta med svaret lite. Då hinner du tänka igenom ditt beslut ordentligt.

7 steg mot att bli en bättre beslutsfattare

1. Korta- vs. långsiktiga beslut

* Fråga dig själv vad ditt mål är. Det är inte säkert att något som är bra för stunden leder mot ditt långsiktiga mål. Om du tar ett jobb du blir erbjuden för att det handlar om mer pengar kan det kännas bra för stunden, men leder det mot drömjobbet?

* Vi tar ofta tag i mindre uppgifter först eftersom belöningen kommer direkt. Börjar du med ett större projekt kan belöningen dröja flera veckor. Men kom ihåg att belöningen för den stora uppgiften oftast är mycket större när den väl kommer.

 

2. Inre motivation vs. yttre motivation

* Fundera på vad du vill åstadkomma. Har du någon gång tackat ja till ett tryggt välbetalt jobb i stället för att följa ditt hjärta och åka ut i världen för att arbeta som volontär? Då har du drivits av yttre motivation.

* Det är mer hållbart att lyssna på den inre motivationen. Du kommer att prestera sämre om du väljer att lyssna på den yttre motivationen, även om du försöker intala dig själv att du verkligen behöver en högre lön. Så länge det inte är din genuina önskan fungerar det inte.

 

3. Trygghet vs. risktagande

* Rädsla är det som oftast leder till felaktiga beslut. Det är en stark drivkraft som ofta får oss att välja det tryggaste alternativet. Du kanske kommer in på din drömutbildning, men vågar inte tacka ja för att det innebär en flytt till en för dig okänd plats. Fråga dig själv om du är rädd för något och i så fall vad. Försök sedan att övervinna din rädsla!

* Många väljer att stanna kvar i förhållanden de inte trivs i för att de är rädda för att känna sig ensamma. Även om det är jobbigt att bryta upp från något som man har blivit trygg i brukar det komma något positivt ur det. För att man vågade förändra något och ta en risk.

 

4. Limbisk vs. kortikal

* När vi agerar limbiskt talar vi först och tänker sen. Vi agerar ofta eldigt och temperamentsfullt. En del människor är väldigt eldiga och det har också sina fördelar. Men i vissa situationer kan de tjäna på att varva ner och tänka efter. Då är det lättare att styra sig själv mot mer genomtänkta beslut.

* Den kortikala delen av hjärnan fungerar tvärtom. Den gör att vi blir eftertänksamma i vårt handlande. En del av det kortikala systemet är pannloben. Den sitter precis bakom pannan och är den mest avancerade del av hjärnan vi har. Det är exempelvis därifrån våra känslor styrs.

 

5. Ego vs. grupp

* Vi har en grundbenägenhet att fatta egoistiska beslut. Om man ser det biologiskt handlar det om att vi vill gynna oss själva så att vi kan överleva och skaffa barn. Men att bara fatta egoistiska beslut är inte bra. Försök i stället att balansera dina beslut mellan vad som får dig själv att må bra och vad som får andra att må bra.

* Låt oss säga att du har fått frågan om du vill flytta. Du kanske vill flytta om du bara tänker på dig själv. Men det är inte lika självklart om du tänker på familj och vänner. Då har du identifierat problemet och vet vad som spelar in när det gäller att fatta rätt beslut.

 

6. Optimera dina system

* Du kan vara Einstein, men har du exempelvis inte sovit spelar det ingen roll. När vi inte sköter oss själva blir vi väldigt limbiska och kommer att få ta konsekvenserna av de mer impulsiva besluten. Du behöver ta hand om din kropp genom att äta, sova och träna för att ge dig själv de bästa förutsättningarna. De första fem punkterna är meningslösa om du inte har optimerade system.

 

7. Ta en paus

* Om du ska fatta ett beslut men känner att du har fastnat är det som att gå runt, runt på en stig. Försöker du komma fram till något i panik kommer du bara sitta där och aldrig komma någon vart. Ta en paus i stället. Det kan leda till nya vägar som tar dig ur cirkeln du har fastnat i. Gör något annat, ta en promenad till exempel, så att du kommer bort från situationen som pressar dig.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!