Med motion och rätt kost kan du minska risken att drabbas av hjärtsjukdomar.
Med motion och rätt kost kan du minska risken att drabbas av hjärtsjukdomar. Foto: Jupiter

Ta hand om ditt hjärta - och lev längre

Genom rätt kost och motion minskar du risken för att 

drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. 

- Oavsett om du är ung eller gammal, så kan du påverka med livsstilsförändringar, säger näringsfysiologen Martin Brunnberg.

Ett stillasittande liv och dålig kost kan inte bara leda till övervikt. Många riskerar även att till slut drabbas av olika hjärt- eller kärlsjukdomar. 

 - I Sverige är det den vanligaste dödsorsaken, nästan hälften av alla människor dör i sviterna av någon hjärt- eller kärlsjukdom. Det är ett väldigt stort problem, säger näringsfysiologen Martin Brunnberg.

Välfärdssjukdom

 

 Alla människor får åderförkalkning i takt med att åldern stiger.

 - Det som avgör om man får problem med det eller inte är hur fort processen går. Det är i grund och botten en välfärdssjukdom. Har vi det lite för bra, kan äta lite för mycket och inte rör på oss tillräckligt så kommer välfärdssjukdomarna, säger Martin Brunnberg. 

Rätt fett

 

Vad ska man göra för att ta hand om sitt hjärta?

 - Ät rätt sorts fett, undvik transfetter, socker och dåliga kolhydrater. Förutom en bra kost så är motion, stresshantering och att inte röka viktiga bitar. 

 Enligt Martin Brunnberg är det aldrig för sent att lägga om sin kost och börja röra på sig. Martin Brunnberg.

 - Har man en åderförkalkning eller förträngning så kan man tillbakabilda den.

FAKTA

VAD ÄR HJÄRT- OCH KÄRLSJUKDOM?

Hjärt- och kärlsjukdomar är ett samlingsnamn på olika sjukdomar som drabbar blodomloppet, som hjärtinfarkt, stroke och blodproppar.
Förkalkning i pulsådrorna är den vanligaste orsaken till hjärt- och
kärlsjukdomar.
Alla människor får åderförkalkning. Men faktorer som rökning, högt blodtryck, diabetes, högt kolesterol, övervikt, stress och för lite motion kan göra förloppet snabbare.

Så undviker du att drabbas

Ät hälsosamt, fiberrikt, fettsnålt och varierat. Undvik mättade fettsyror.
Undvik övervikt.
Rör på dig. En halvtimmes promenad om dagen räcker långt.
Sluta röka.

Bra mat för hjärta och kärl

Livsmedel som innehåller lösliga, mjuka, gelbildande fibrer som linfrön, phyllisfrön och havre.
Vitlök.
Råris.
Grönsaker.
Bra fetter, som Omega 3 och olivolja.
Skaldjur.

Undvik det här!
Transfetter.
Socker.
För stor andel kolhydrater i kosten.

Aktuellt just nu