ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Supervitaminen!

Publicerad 4 jun 2007 10.02

Foto: GOODSHOOT

D-vitamin är forskarnas nya älskling. En supervitamin som verkar hjälpa mot det mesta.
Så njut av solen på bar hud och ät mycket fet fisk!
Plötsligt har D-vitamin fått stor uppmärksamhet i olika vetenskapliga tidskrifter. Forskarna hittar den ena nya, goda egenskapen efter den andra – och D-vitamin anses bland annat stärka immunförsvaret, motverka hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, cancer, reumatism och depression!
–  En del av dem som tar antidepressiva läkemedel i dag, skulle kanske kunna ta D-vitamin i stället, säger Mats Humble, överläkare på akutpsykiatriska kliniken, Umas i Malmö.
Förr trodde man att D-vitamin bara var bra mot benskörhet och muskelsvaghet. Men nu vet man bättre.
–  Det finns stöd för att D-vitamin motverkar uppkomsten av flera vanliga cancerformer, säger Mats Humble. Till exempel grovtarmscancer och lymfom men även prostatacancer och bröstcancer.
Flickor som solat i tonåren löper 35 procent mindre risk för att få bröstcancer, visar en kanadensisk studie. Enligt en brittisk forskarrapport verkar det som om just D-vitamin kan hindra bröstcancer från att sprida sig.
Ju fler studier som görs desto fler fördelar hittar man. Genom att stärka immunförsvaret kan D-vitamin till exempel skydda mot influensa och kronisk ledgångsreumatism. Vitaminet påverkar även hjärnan positivt och lär vara bra om du inte vill drabbas av tandlossning och tandköttsinflammation.
Men i solfattiga Sverige får vi sällan tillräckligt av supervitaminet. Varannan svensk kan lida brist. Symptomen är diffusa i början, men tidiga tecken kan vara nedstämdhet och trötthet. Därför måste vi vara ute i solen, när den tittar fram, och låta den lysa mot naken hud under sommarhalvåret.
Just nu diskuterar forskarna konflikten mellan risk och nytta när det gäller solandet. Ett bra råd är att enbart sola 15-20 minuter men passa på mitt på dagen när det bildas mest D-vitamin.

Så får du i dig D-vitamin

Solen. Sola försiktigt under sommarmånaderna  men vistas ute under dagtid tjugo minuter, två till tre gånger i veckan med så mycket bar hud som möjligt.
Du kan inte använda solskyddsmedel eftersom det blockerar bildandet av D-vitamin. Under vinterhalvåret får du inte i dig någon D-vitamin av solen.
Fet fisk. Ju fetare fisk desto mer D-vitamin. Lax och ål är de fisksorter som innehåller allra mest. Strömming, sill och makrill är billiga D-vitaminkällor. Eftersom D-vitamin är fettlösligt kan det räcka med att äta fet fisk två till tre gånger i veckan. Genom den feta fisken får du också de nyttiga omega3 fett-syrorna.
Mera fisk. Hellefisk, den lilla hälleflundran och
regnbågsöring innehåller också en hel del D-vitamin. Men du får äta dubbelt så mycket jämfört med laxen för att få i dig samma mängd vitamin. Torskrom och sardiner är andra bra komplement.
Mjölk & margarin. För att hjälpa oss något med vitaminintaget är margarin, lättmargarin och vissa matoljor D-vitaminberikade. Även lättmjölk, mellanmjölk och ekologisk
mjölk har fått D-vitamin tillsatt. Äggula och trattkantareller innehåller
också vitaminet.



Smile! Fina tänder med D-vitamin.