Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 16 nov 2018 13:27

Supermaten som gör dig pigg och frisk

1/2

Näringsfysiologen Fredrik Paulún vet vilka livsmedel du behöver för att hålla dig pigg i höstmörkret.

Näringsfysiologen Fredrik Paulún vet vilka livsmedel du behöver för att hålla dig pigg i höstmörkret.

2/2

Foto: PETER KNUTSON

Känner du dig trött och sliten i höstrusket?

Lugn, det finns enkel hjälp.

Här är vitaminerna och maten som du behöver för att hålla dig pigg, frisk och fräsch.

– Varför inte lax i ugn med fullkornsris och gott om grönsaker – en perfekt fredagsmiddag och bra början på helgen, säger hälsogurun Fredrik Paulún.

Lite ändrad kost och intag av vitaminer kan få oss att må bättre och känna oss piggare i höstrusket. Lite hjälp på traven får du genom Livsmedelsverkets webbsajt och näringsfysiologen Fredrik Paulún

Han vet precis hur vi behöver äta för att må bättre – och vad vi behöver få i oss i form av kosttillskott. 

– Det handlar egentligen om både kosten och livsstilen. Om det är en ljus och solig dag så ska man passa på att vara utomhus. En annan, mycket viktig del i detta, är intaget av D-vitamin, som bildas av solen. Förr sa man så här: Om du bara solar ordentligt på sommaren, så kommer det att räcka fram till våren året därpå. Men så enkelt är det inte.

Lax ger ett bra tillskott av D-vitamin.

Foto: JOEL WÅREUS

Därför behöver vi rikligt med D-vitamin

Fredrik Paulún menar att vi behöver vi ett extra tillskott av D-vitamin under den solfattiga tiden på året:

– Det allra enklaste sättet att få i sig D-vitamin är genom kosttillskott. Då får vi en garanterad dos, i rätt form, regelbundet. Själv tar jag kosttillskott – ändå låg jag precis på gränsen till D-vitaminbrist, trots den varma sommaren med mycket sol. Ett tips är att ta ett enkelt blodtest på vårdcentralen. Då får man det svart på vitt om det är något som saknas. 

Det finns också en hel del livsmedel som är berikade med extra mycket D-vitamin under hösten – säsongens frukt till exempel.

Säsongens frukt ger dig ett välbehövligt tillskott av D-vitamin.

Foto: YLWA YNGVESSON

Granatäppen – en riktig energihöjare 

– Den ger sötma, vi känner oss pigga och slipper sockerfallet. Mandariner och granatäpplen är bra. Då får vi också i oss C-vitamin, extra fibrer för tarmfloran, den söta smaken – som är en humör- och energihöjare – men slipper det raffinerade sockret. 

Näringsfysiologen har också tips på en bra och nyttig fredagsmiddag som gör oss piggare inför den stundande helgen.

– Jag skulle göra D-vitaminrik lax, antingen inkokt eller i ugn, med fullkornsris. Riset innehåller antioxidanter och fibrer, det är blodsockerbalanserat och bra för energinivån. Sedan rikligt med grönsaker till det. 

Sås, då?

– Varför inte tzatziki? Eller en hollandaise, om man inte har kalorirestriktioner. Enkelt och supergott!