1 av 2
Näringsfysiologen Fredrik Paulún vet vilka livsmedel du behöver för att hålla dig pigg i höstmörkret.
2 av 2: Näringsfysiologen Fredrik Paulún vet vilka livsmedel du behöver för att hålla dig pigg i höstmörkret. Foto: PETER KNUTSON

Supermaten som gör dig pigg och frisk

Känner du dig trött och sliten i höstrusket?

Lugn, det finns enkel hjälp.

Här är vitaminerna och maten som du behöver för att hålla dig pigg, frisk och fräsch.

– Varför inte lax i ugn med fullkornsris och gott om grönsaker – en perfekt fredagsmiddag och bra början på helgen, säger hälsogurun Fredrik Paulún.

Lite ändrad kost och intag av vitaminer kan få oss att må bättre och känna oss piggare i höstrusket. Lite hjälp på traven får du genom Livsmedelsverkets webbsajt och näringsfysiologen Fredrik Paulún. 

Han vet precis hur vi behöver äta för att må bättre – och vad vi behöver få i oss i form av kosttillskott. 

– Det handlar egentligen om både kosten och livsstilen. Om det är en ljus och solig dag så ska man passa på att vara utomhus. En annan, mycket viktig del i detta, är intaget av D-vitamin, som bildas av solen. Förr sa man så här: Om du bara solar ordentligt på sommaren, så kommer det att räcka fram till våren året därpå. Men så enkelt är det inte.

Lax ger ett bra tillskott av D-vitamin. Foto: JOEL WÅREUS

Därför behöver vi rikligt med D-vitamin

Fredrik Paulún menar att vi behöver vi ett extra tillskott av D-vitamin under den solfattiga tiden på året:

– Det allra enklaste sättet att få i sig D-vitamin är genom kosttillskott. Då får vi en garanterad dos, i rätt form, regelbundet. Själv tar jag kosttillskott – ändå låg jag precis på gränsen till D-vitaminbrist, trots den varma sommaren med mycket sol. Ett tips är att ta ett enkelt blodtest på vårdcentralen. Då får man det svart på vitt om det är något som saknas. 

Det finns också en hel del livsmedel som är berikade med extra mycket D-vitamin under hösten.

Granatäppen – en riktig energihöjare 

– Den ger sötma, vi känner oss pigga och slipper sockerfallet. Mandariner och granatäpplen är bra. Då får vi också i oss C-vitamin, extra fibrer för tarmfloran, den söta smaken – som är en humör- och energihöjare – men slipper det raffinerade sockret. 

Näringsfysiologen har också tips på en bra och nyttig fredagsmiddag som gör oss piggare inför den stundande helgen.

– Jag skulle göra D-vitaminrik lax, antingen inkokt eller i ugn, med fullkornsris. Riset innehåller antioxidanter och fibrer, det är blodsockerbalanserat och bra för energinivån. Sedan rikligt med grönsaker till det. 

Sås, då?

– Varför inte tzatziki? Eller en hollandaise, om man inte har kalorirestriktioner. Enkelt och supergott!

 

Så blir du piggare i höstmörkret – expertens enkla tips

Gör ett blodtest för att kolla din D-vitaminstatus. 

Är den låg måste du äta flera gånger dagsdosen av D-vitamin i form av kosttillskott.

 

Är provet normalt måste du ändå få i dig D-vitamin som framför allt finns i fet fisk – typ lax, makrill, sill, tilapia, sushi, ägg, feta mejeriprodukter, vild svamp i form av kantareller, trattkantareller och/eller karljohansvamp. Även nötkött, kyckling och fläskkött innehåller en del D-vitamin.

 

Mjölkprodukter, margarin och matfettsblandningar är också viktiga D-vitaminkällor.

 

Undvik det raffinerade sockret men ät gärna en del naturligt söta saker vilket kommer höja ditt dopamin och göra dig piggare.

Färsk frukt är bra. Just nu är det hög tid för granatäpplen, apelsiner, clementiner och mandariner. 

 

Drick gärna kaffe och te. Konsumera kakao, men se upp med den kaloristinna drickchokladen. Den kan dock drickas i rimliga doser, då dessa innehåller naturligt uppiggande koffein som är bra för hälsan.

Undvik koffeintabletter, coladrycker, energidrycker och kosttillskott med syntetiskt koffein. Studier visar att dessa källor är dåliga för hälsan.

 

Var gärna ute en stund i dagsljus de få timmar som solen ändå är uppe. Det minskar din produktion av melatonin som annars gör dig trött.

Källa: FREDRIK PAULÚN, NÄRINGSFYSIOLOG och LIVSMEDELSVERKET

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Halva priset på ToppHälsa! 5 nr för endast 139 kr. Köp nu!