stockholm 150601  fröer  hela linfrön   foto: cornelia nordström   tt code 8000   publicerad text:
stockholm 150601 fröer hela linfrön foto: cornelia nordström tt code 8000 publicerad text: Foto: Cornelia Nordström

Superfröna som bränner fett

I salladen, som snacks eller i brödet – frön går att använda på massor av sätt och är dessutom både nyttiga och bra för vikten.
– Frön är riktiga vitamin- och mineralbomber och innehåller bra fetter som ökar förbränningen, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Chiafrön. Foto: Cornelia Nordström

1. Rika på lösliga fibrer och omega 3

Chiafrön

Chiafrön som blivit populära i allt från gröt till smoothies har ett högt proteininnehåll och mättar därför bra. De små fröna är även rika på lösliga fibrer och omega 3.
– Många frön innehåller fetter som vi vet är bra för hjärt- och kärlhälsan, men omega 3-fettsyrorna är bra för förbränningen också, säger Fredrik Paulún.


Hampafrön. Foto: Cornelia Nordström

2. Fettsyror som är viktiga för kroppen

Hampafrön

Hampafrön innehåller essentiella fettsyror som är superviktiga för kroppen ska fungera ordentligt. Dessutom är det här fröet, som passar på gröten eller müslin, en källa till skyddande antioxidanter, vitaminer, mineraler och proteiner.
– Hampafrön är nyttiga och proteinrika, men kan vara lite beska så man kan rosta dem för att få en lite mildare smak, säger Fredrik Paulún.


Linfrö. Foto: Cornelia Nordström

3. Fördröjer de magsäckstömningen

Linfrö

Det här bruna fröet som passar lika bra till bakning som på filen innehåller kalium som är bra för hjärtat och kan sänka högt blodtryck. Dock innehåller fröet cyanid, så håll dig till högst två matskedar hela frön per dag. Fröna innehåller även omega 3 och lösliga fibrer.
– Vattenlösliga fibrer är gelbildande och bidrar till att du får en stark tarmflora. Samtidigt fördröjer de magsäckstömningen vilket göra att man sänker GI-värdet på maten. Då får vi ett jämnare blodsocker och minskar risken för diabetes, cancer och hjärt- och kärlsjukdomar, säger Fredrik Paulún.


Sesam. Foto: Cornelia Nordström

4. Källa till nyttigt, omättat fett

Sesam

Här har du en källa till nyttigt, omättat fett, zink, järn, fosfor, magnesium och skyddande antioxidanter. Sesamfrön är även otroligt rika på kalcium som är bra för benstommen och ökar förbränningen. Fröna innehåller även sesamin som också ökar förbränningen. Testa gärna att mixa dem och blanda ut med vatten som alternativ till mjölk, tipsar Paulún.
– Vi tar upp näringen bättre om vi finfördelar nötter och frön. Det där fungerar även på andra hållet. De som vill gå ner i vikt kan äta dem hela, då tas färre kalorier upp av kroppen.


Solros. Foto: Magnus Jönsson

5. Fullproppade med nyttigheter

Solros

Solrosfrön är både billiga, goda och fullproppade med nyttigheter. Vad sägs exempelvis om E-vitamin, zink, järn, B-vitamin och magnesium?
– Frön är generellt extremt rika på magnesium. Du får i dig dagsbehovet genom att äta en ganska liten mängd frön, säger Fredrik Paulún.


Pinjenötter. Foto: Cornelia Nordström

6. Kommer från pinjeträdets kottar

Pinjenötter

Pinjenötter är faktiskt små frön som kommer från pinjeträdets kottar. Därför kan även nötallergiker njuta av fröna som innehåller Vitamin E, fosfor, järn, magnesium, tiamin och pinetol.
– Pinetol ökar fettförbränningen och kan därför vara bra för vikten. Dessutom har de en väldigt god, lite smörig smak, säger Fredrik Paulún.


Pumpafrön. Foto: Olle Sporrong

7. Skyddande antioxidante

Pumpafrön

Det finns gott om skyddande antioxidanter i pumpafrön, vitamin A och E samt fettsyran omega 3 som ökar fettförbränningen. Pumpafrön är mycket proteinrika, vilket gör dem till en komplett näringskälla som mättar på ett bättre sätt, berättar Fredrik Paulún.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!