Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 1 aug 2016 19:00

Strunta i att springa - det kan sabba hälsan

<span>Löpning är ett fantastiskt sätt att hålla kroppen i form, men det är bra att variera löpningen med andra motionsformer.</span>

Löpning är ett fantastiskt sätt att hålla kroppen i form, men det är bra att variera löpningen med andra motionsformer.

1/2

Foto: Monkeybusinessimages/GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO

<span>Gillar du inte löpning? Då finns det andra bra träningsformer. </span>

Gillar du inte löpning? Då finns det andra bra träningsformer.

2/2

Foto: Peopleimages/GETTY IMAGES E+

Löptrenden slog igenom stort för några år sedan.

Plötsligt sprang varenda en: vänner, kolleger, grannar, barn.

Men nej, löpning är inte för alla, eftersom det sliter hårt på kroppen.

Här listar vi fem risker med att jaga milen.

Om du nu inte är en löpfantast själv så har du säkert någon vän eller bekant som jagar kilometrar och rekordtider flera gånger i veckan? Kanske finns till och med dem i umgängeskretsen som flyger utomlands för att springa långa lopp?

Och det ska sägas direkt: löpning, liksom annan konditionsträning, ÄR ett fantastiskt sätt att hålla hjärtat, lungorna och vikten i trim. Men då krävs att du inte blir besatt och överdriver antalet tillfällen i spåret. Samt att du vässar tekniken, för att undvika skador.

Så vad är det då som kan hända om du springer för långa sträckor, för ofta och i fel skor? Om du inte varierar löpningen med andra motionsformer, som styrketräning?

Till exempel KAN det ge avtryck på ansiktet och naglarna, förklarar en personlig tränare för sajten Pretty 52. Men kom ihåg: tränar du bara klokt och måttligt så är behållningen av springrundorna övervägande, även mentalt.

LÄS OCKSÅ: Bli nyttig utan ansträngning – 9 genvägar till bättre hälsa

1. Ditt ansikte blir härjat

Nej, det är inte väder och vind som sliter på ditt fejs så att det förlorar sin forna glans. Däremot kan viktnedgång, som ofta följer med ihärdig löpning, bidra till ett utmärglat och slappt ansikte. Om man tränar mycket överlag är det dessutom lätt att kroppen drabbas av uttorkning, vilket kan resultera i fler rynkor. Så kom ihåg att äta näringsrikt och dricka mycket vatten.

2. Dina tånaglar blir svarta

Säkert har de flesta som springer milen och längre varit med om svarta, eller till och med lossnade, tånaglar. Det beror på ett ökat tryck mot fötterna: att tårna stöter mot framkanten på skorna i varje enskild fotnedsättning. Som sagt gäller detta främst långdistanslöpare, men även om du bara springer kortare sträckor kan det vara klokt att investera i ett par löpskor som passar din fot perfekt. Hellre lite för stora än för små dojor.

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal – tappa kilon med enkla promenadschemat

3. Du får skavsår mellan benen

Nej, de flesta av oss har INTE det där "gapet" mellan låren som tycks vara så åtråvärt bland bloggande tjejer. Och därmed kommer vi få utstå visst obehag vid löpning. För när vi springer gnids benen mot varandra, med skavsår som konsekvens. Svett förvärrar irritationen på huden, så duscha och smörj in dig efter varje pass. Och testa lite längre shorts eller tajts om du brukar köra i kortkort.

4. Du skadar knäna

Troligtvis har du redan hört talas om löparknä? En rejäl smärta på utsidan av knät, som vanligen uppstår mitt under passet och kan hålla i sig i flera dagar. Orsaken är i regel att man tränat för mycket: att de upprepade rörelserna belastat lederna. Undvik knäbesvär genom att varva löpningen med styrketräning, som stärker musklerna och gör dig mer tålig. Dessutom bör du planera in vilodagar mellan dina löppass.

5. Du får problem med ryggen

Med fel, eller bristfällig, löpteknik är risken stor att även ryggen belastas för hårt. Det är ytterligare ett skäl till varför man bör styrketräna som komplement till konditionspassen. Satsa på att stärka core/mag-musklerna, så att du får en bra och stabil hållning när du springer. Det gör du till exempel med övningarna burpees, plankan och sit ups.

LÄS OCKSÅ: Löparglädje med Annika Sjöö - se alla filmer här

LÄS OCKSÅ: Trist med löpning? 10 saker som muntrar upp

Relaterat