Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 20 dec 2013 15:30

Stressfri på 3 minuter med mikromeditation

Att stilla sitt sinne behöver varken vara svårt eller ta lång tid – och hälsoeffekterna är många.

Att stilla sitt sinne behöver varken vara svårt eller ta lång tid – och hälsoeffekterna är många.

Är du sugen på att börja meditera, men kommer inte gång? Vet kanske inte ens hur man gör? Eller varför man ska göra det? Då är den här guiden för dig.

Träffa mindfulness-experten Johan Bergstad är psykolog och mindfulnesslärare.

Vi twittrar, bloggar, facebookar, surfar, kollar på tv och lyssnar på musik som aldrig förr. Ofta samtidigt. Klart att vi blir stressade och känner oss otillräckliga. Så frågan är inte varför man ska meditera, menar psykologen och mindfulnessläraren Johan Bergstad. Frågan är varför man inte ska göra det.

– Vi börjar inse priset av att inte meditera, i form av stress, dåliga relationer och utmattning, säger han. För att kunna hantera all information som sköljer över oss behöver vi lära oss att sålla. Det är där meditationen kommer in.

 

Och forskning visar att även korta övningar ger god effekt. Johan Bergstad räknar upp några exempel:

– Framför allt får du ökat fokus, blir mer uppmärksam i nuet. Den ökade närvaron gör att du lättare kommer ihåg saker. Du behöver till exempel inte vända tillbaka och dubbelkolla att du låst dörren på morgonen. Ökad närvaro ger också bättre relationer eftersom du bemöter folk på ett annat sätt. Och du blir medveten om dina egna destruktiva gamla vanor.

– Dessutom sjunker halten av stresshormonet kortisol. Meditationsövningar, även korta sådana, har även en smärtlindrande effekt. Och framför allt leder meditation till ett ökat välbefinnande. Man lär sig att varva ner. Jag brukar säga att det är som att börja fiska i vatten där det verkligen finns fisk. Och inte minst, om man mediterar regelbundet blir det en omprogrammering av hjärnan i positiv bemärkelse.

 

Meditation är enkelt. Du behöver bara sätta dig rätt upp och ned. Men det är ändå utmanande. Den som prövat vet hur tankarna ibland snurrar och hur svårt det kan vara att fokusera på här och nu. Men efter en tid brukar det gå lättare, du ökar din förmåga att lugna sinnet.

– Ofta lägger vi mycket energi på att få till världen utanför oss själva för att känna välbefinnande, säger Johan Bergstad, när vi i stället borde koncentrera oss på att hitta friden inom oss själva. Då blir det också lättare att påverka världen runtomkring i positiv bemärkelse.

 

Johan Bergstad har personlig erfarenhet av meditationens välgörande inverkan.

– Tidigare i mitt liv stressade jag rätt mycket. Nu lever jag betydligt lugnare, mediterar regelbundet och upptäcker att jag hinner mer och är mer kreativ än tidigare.

 

Text: Lotta Byqvist