Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 7 nov 2014 09:30

Stressa ner - 6 knep som verkligen hjälper

Att inse att du har problem med stress är första steget mot att bli en lugnare och gladare person.

Att inse att du har problem med stress är första steget mot att bli en lugnare och gladare person.

Känner du ofta att du inte räcker till? Målet är inte att bli av med stressen, men att lära sig hantera den. Här är sex knep som hjälper dig komma ner i varv.

Det är psykolog Kerstin Jeding vid Stressmottagning­en i Solna som kom­men­terar psykoterapeuten John Tsilimparis tips för minskad stress.

 

1. Andas djupt

Att ta djupa andetag kan minska stress och skickar syre till hjärnan vilket hjälper dig att bli mer fokuserad. De flesta vet inte hur man andas djupt med magen, i stället andas många med bröstet vilket kan övergå till hyperventilering.

– Målet med andningsövningar är inte att bli helt stressfri utan att det kan hjälpa på lång sikt. Genom att öva på att andas regelbundet kan du dämpa stress på det stora hela, säger Kerstin Jeding som är legitimerad psykolog vid Stressmottagningen i Solna.

Gör så här: Placera dina händer på magen och andas djupt. Se hur magen växer och blir större när du andas in för att sedan minska när du andas ut. När du gör detta, fokusera på andningen. Tänk på hur dina lungor fylls med luft eller hur luften åker in genom din näsa. Andas in genom näsan, håll andan i tre sekunder och andas ut genom munnen. Upprepa detta fem gånger, tre gånger om dagen för att sänka dina stressnivåer ordentligt! Att andas djupt ger dina tankar en paus och skapar lugn i kroppen, det är kroppens naturliga sätt att varva ner.

– Tolka inte övningen som en prestation utan se det som att du gör något som är bra för dig. Ibland kan utmaningen vara att bara sitta kvar om det kryper i hela kroppen, tillägger Kerstin Jeding.

 

2. Spänn och släpp

Att spänna sina muskler för att sedan släppa spänningen är effektivt för att minska stress. Du får dubbel belöning, dels släpper du spänningar i kroppen, men du får också något att fokusera på och kan öva på att leva i nuet.

Gör så här: Välj de områden som känns mest spända, det kan vara skuldrorna eller ländryggen, exempelvis. Ligg ner på rygg och spänn musklerna i området i 5 till 10 sekunder, släpp sedan spänningen i 10 till 20 sekunder. Upprepa flera gånger om du vill. Du kan göra detta med muskler i hela kroppen, börja vid fötterna och jobba dig uppåt.

– Spänningar som vi får i kroppen när vi är stressade kan leda till huvudvärk, yrsel och öka risken för belastningsskador. Lägg in korta stunder varje dag, en sådan här övning är jättebra för att den går att göra precis var som helst, kommenterar Kerstin Jeding.

 

3. Pausa - och gör en sak i taget

När du känner att stressen är hög, att du är förvirrad eller okoncentrerad är det hög tid för en paus. Det är viktigt att landa i nuet för att minska stressen och det gör du bäst genom att utföra en konkret uppgift. Låt bli att göra flera saker samtidigt och fokusera på en sak i taget. Det kommer sprida ett lugn i kroppen och du får lättare att fokusera.

- Att öva på medveten närvaro är ett bra sätt att minska stress, ta till dig nuet med sinnena. Jag jobbar mycket med just detta, att man ska unna sig att vara i nuet. Ibland kan oro och stress kännas så stort och vi spinner i väg. Låt känslorna få finnas här och nu, då blir de lättare att hantera. Du får ha alla tankar, målet är inte att vi ska bli av med stressen utan lära oss hantera den, säger Kerstin Jeding.

 

4. Acceptera att du är rädd

Att inse och acceptera att du har problem med stress är det första steget mot att bli en lugnare och gladare person! Acceptera att du är rädd och möt dina negativa tankar.

– Jakten på lycka kan vara problemet i sig. Vi kan inte styra våra känslor men vi kan välja att skapa förutsättningar för fler lustfyllda känslor, säger Kerstin Jeding.

 

5. Gör dig själv glad oftare

Fundera över vad du mår bra av och vad som gör dig glad. Bestäm dig sedan för att göra de sakerna oftare.

– Negativa tankar kommer aldrig helt och hållet lämna oss. Men genom att göra mindre av det som känns som måsten och mer av det som ger oss positiva känslor kan vi minska på oro och stress i vardagen, säger Kerstin Jeding.

 

6. Rör på dig!

Alla vet att fysisk träning utlöser endorfiner som får oss att må bra. Men träning behöver inte betyda att du måste gå till gymmet eller springa en mil. Det räcker att du rör på dig mer i vardagen för att få effekt.

– Träning är nog det som har flest positiva effekter på vårt välmående, det är en mirakelkur! De som äter bra mat, rör på sig och sover ordentligt tål mer rent emotionellt, säger Kerstin Jeding.

Känner du att också träningen har blivit ett stressmoment? Då kan det vara dags att utmana dig själv med annat än pulsklockor och person-bästan.

– Det vi måste komma ihåg är att det inte går att springa sig ifrån ångest. Träningen kan bli ännu ett område där många pressar sig själva för mycket. Känner du att det finns negativa känslor kring träningen så kan du utmana dig själv med att lustträna en gång i veckan, helt utan att hålla kolla på tider och rekord, säger Jeding.

"Det är en mirakelkur!"

 

Källa: John Tsilimparis/huffingtonpost.com