Stor guide: Njut och må bra på hälsoresa<br />

Harmoni. Hitta träningsglädjen med variation. Att byta miljö och prova någonting nytt kan bli en riktig kickstart.

1 av 9: Harmoni. Hitta träningsglädjen med variation. Att byta miljö och prova någonting nytt kan bli en riktig kickstart.

<strong>Strandyoga. </strong>Kanske lockar träning på stranden? Springtime Travel erbjuder ett varierat träningsutbud.

2 av 9: <strong>Strandyoga. </strong>Kanske lockar träning på stranden? Springtime Travel erbjuder ett varierat träningsutbud.

Styrekträning. Forma kroppen på exempelvis Fuerteventura.

3 av 9: Styrekträning. Forma kroppen på exempelvis Fuerteventura.

Med fokus på löpning på Mallorca.

Foto: Eyecandy Images

4 av 9: Med fokus på löpning på Mallorca.

<strong>Vågat. </strong>Frankrike och Portugal är två exempel på länder som erbjuder bra surfingsmöjligheter för de som föredrar att vara i vattnet.

5 av 9: <strong>Vågat. </strong>Frankrike och Portugal är två exempel på länder som erbjuder bra surfingsmöjligheter för de som föredrar att vara i vattnet.

Jogga på seniorresa.

6 av 9: Jogga på seniorresa.

Golfa kan du göra i Spanien, Portugal och Sydafrika.

Foto: Zdenka Darula

7 av 9: Golfa kan du göra i Spanien, Portugal och Sydafrika.

<strong>Yoga. </strong>Att ägna dig åt kropp och själ kan du bland annat göra i Grekland och Italien.

8 av 9: <strong>Yoga. </strong>Att ägna dig åt kropp och själ kan du bland annat göra i Grekland och Italien.

Vandra och njut av vacker natur på Mallorca.

Foto: Christof Sonderegger

9 av 9: Vandra och njut av vacker natur på Mallorca.

Vill du komma i gång med träningen, förbättra dina ­resultat eller helt enkelt bara ha en aktiv ledighet? Då är en träningsresa perfekt - hitta resan som passar dig bäst. Vi guidar dig till de ­hetaste och roligaste resorna.

Andra har också läst

Att slappa i solstol, dricka drinkar och läsa bok kan vara skönt på semestern. Men många väljer att svettas, pusta och tänja på sina gränser i stället. Att åka på en träningsresa har blivit allt populärare.

- Det är ett bra sätt att skapa nya vanor. Fördelen är att du lever i hälsa och med träning på ett helt annat sätt än hemma, på en resa behöver du inte tänka på alla vardagsmåsten utan kan ha full fokus på träningen, säger träningsexperten och instruktören Katarina Woxnerud.

Få inspiration

För dig som är nybörjare kan resan bli en kickstart, du kan få inspiration och lust till att fortsätta det hälsosamma livet när du kommer hem. På många resor får du också chansen att pröva på olika träningsformer, det kan hjälpa dig att hitta den träning som du trivs med.

De andra deltagarna kan också peppa dig.

För dig som är en mer van motionär kan en träningsresa ge ny inspiration och hjälpa dig att utvecklas i träningen eller nå nya mål.

- Det är socialt med träningsresor, alla har ju ett gemensamt intresse. Frågan är inte om man ska träna, utan hur mycket. Men tänk på att våga vara ledig och ta det lite lugnt också, så du inte chockar kroppen.

 

12 tips på hälsoresor

1. För seniorer
Vad: Anpassat för seniorer, upplägget på resorna kan variera. Vanliga träningsformer är stavgång, jogg, core, yoga, styrke-träning och jympa.
Passar: Dig som är senior.
Arrangör: Springtime travel.
Var: Thailand och Portugal.
Kostar: 11 895 kronor för två veckor.
➤ springtime.se

2. Löpning
Vad: Fokus på löpning, men andra typer av träning ingår också. Vanligt är cykling, simning och crossfit.
Passar: Dig som vill förbättra din löpning.
Arrangör: TriMallorca.
Var: Mallorca.
Kostar: 9 900 - 13 900 kronor, 7 - 14 dagar.
➤ trimallorca.se

3. Surfing
Vad: Lär dig surfa eller förbättra dina kunskaper.
Passar: Dig som gillar vatten och vågor.
Arrangör: Xtravel.
Var: Bland annat Portugal och Frankrike.
Kostar: Från cirka 6 000 kronor för en vecka. Flyg ingår ej.
➤ xtravel.se

4. Prova på
Vad: Resor där du kan pröva på många olika typer av träning, till exempel styrketräning, danspass och yoga.
Passar: Dig som vill ha variation eller testa på olika träningsformer.
Arrangör: Springtime travel.
Var: Thailand, Portugal och Turkiet.
Kostar: 10 445 - 14 590 kronor beroende på vilken vecka och hur många veckor (1-2 veckor).
➤ springtime.se

5. För nybörjare
Vad: Fokus på till exempel lågintensiv och enkel träning, som walking, vattengympa och funktionell styrketräning.
Passar: Dig som är överviktig eller nybörjare.
Arrangör: Camp shape it.
Var: Sverige, Norge, Österrike.
Kostar: 3 950 - 10 950 kronor beroende på plats och längd på resan.
➤ campshapeit.se

6. Golf
Vad: Fokus på golfträning, du övar med en tränare och får sedan ­praktisera dina kunskaper på banan.
Passar: Dig som är golffrälst.
Arrangör: Golftours.
Var: Spanien, Portugal och Sydafrika.
Kostar: Från cirka 14 000 kronor för en vecka med halvpension.
➤ golftours.se

7. Forma kroppen
Vad: Fokus på att komma i form och hitta ny livsstil. Fysisk träning kombineras med föreläsningar om kost och viktminskning.
Passar: Dig som vill gå ner i vikt och komma i form.
Arrangör: Apollo.
Var: Fuerteventura.
Kostar: Runt 7 500 kronor för en vecka.
➤ apollo.se

8. Crossfit
Vad: Crossfit är styrke- och konditionsprogram baserat på varierande funk­tionella rörelser. Oftast ingår också annan typ av träning.
Passar: Dig som är i hyfsad form och vill ha varierad träning.
Arrangör: Kreaktiv träning.
Var: Gotland.
Kostar: 3 595 kronor för tre dagar. Resa ingår ej.
➤ kreaktivtraning.se

9. Vandring
Vad: Vandring i mer eller mindre utmanande miljöer.
Passar: Dig som vill njuta av vacker natur när du tränar.
Arrangör: Wiresor.
Var: Bland annat Mallorca, Provence och Alperna.
Kostar: Från runt 12 000 kronor för 8 dagar.
➤ wiresor.se

10. Cykling
Vad: Kan vara bara fokus på cykling, men andra typer av träning ingår ofta också. Vanligt är löpning, simning och crossfit.
Passar: Dig som gillar att rulla fram på två hjul.
Arrangör: Go Mallorca.
Var: Mallorca.
Kostar: Från 4 990 kronor för en vecka.
➤ gomallorca.se

11. Yoga
Vad: Upplägget kan variera mellan olika resor. En del kör en typ av yoga, andra blandar och kan också lägga till pilates, detox eller andra träningsformer.
Passar: Dig som gillar yoga och vill fördjupa dina kunskaper, eller dig som vill lära dig. ­ För dig som både vill tänka på kropp och själ.
Arrangör: Inshape Travel.
Var: Bland annat Grekland, Italien, Kroatien, Spanien, Bali och Egypten.
Kostar: Från cirka 5 000 kronor till 12 000 kronor beroende på plats. Flyg ingår ej.
➤ inshapetravel.se

12. Kropp och Själ
Vad: Kombinerar träning som zumba med yoga, pilates, bodybalance, mentalt fokus och andnings-övningar. Plus föreläsningar.
Passar: Dig som behöver hitta balans.
Arrangör: Solresor.
Var: Turkiet.
Kostar: Från 6 995 kronor för en vecka.
➤ solresor.se

Expert Katarinas bästa tips

Välj en resa som passar dig. Är du nybörjare inom löpning ska du inte åka på en resa med fokus på ultradistanslöpning. Har du inte barn ska du inte välja en familjevecka. Välj resa efter vilken typ av träning du vill ha, inte efter resmål.

Förbered dig. Sätt upp mål om du vill. Försök hålla i gång innan resan så du inte är helt ur form när du kommer dit.

Var inte rädd för att åka själv. Du kommer att lära känna folk.

Ta med skor som du har använt ett tag, du vill inte få skoskav under resan.

Klä dig rätt i lätta kläder. Många resor går till varmare breddgrader, då är keps och solglasögon nästintill nödvändigt. Sportstrumpor är bra när du svettas mycket, undvik kläder med sömmar som kan ge skav.

Drick ordentligt! Och fyll på med mineraler om det behövs.

Våga vara ledig! Du behöver inte gå på alla pass. Tokträna inte, växla mellan att träna och vila. Katarina Woxnerud.  Foto: Patrik Cederman Katarina Woxnerud. Foto: Patrik Cederman

FAKTA

Trendanalytikern Johanna Danielsson:

"Hälsan har blivit viktigare"

Från början var det mest specialiserade researrangörer som anordnade träningsresor. På senare år har flera av charterbolagen hängt på. Samtidigt har utbudet blivit allt större och specialiserat, med resor som fokuserar på allt från crossfit till yoga.

- Hälsan har blivit viktigare. Det beror nog på flera saker, som att vi sitter stilla på kontor och att många är överviktiga. Men jag tror också att man vill maximera livet, de som har möjlighet att fokusera på sig själva kan tänka sig att åka på en träningsresa, säger Johanna Danielsson, trendanalytiker och ansvarig för området resor och turism på analysföretaget Kairos Future.

Hon menar att en snygg kropp har blivit en allt viktigare statusmarkör, medan prylar, hus och bil blivit mindre viktigt. Den senaste trenden inom träningsresor är motion kombinerat med mental hälsa.

- Det är mer fokus på både kropp och själ, inte bara på att man ska träna hårt och äta gröt. Det är också kopplat till njutning, att späka sig och ägna sig åt tarmsköljning är helt ute.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här