Stoppa snarkandet - 9 myter och sanningar

Snarkning är frustrerande för inte minst sängpartnern, men det kan vara allvarligt för den som lider av det, därför bör man uppsöka läkare om det eskalerar.

- När någon snarkar använder den för mycket energi och det påverkar andningen. För oss läkare är det som med feber. Det är något som sker, men vi vet inte exakt vad, säger Safwan Badr, läkare och ordförande för American Academy of Sleep Medicine.

Snarkandet inträffar när en persons luftvägar är för trånga, vilket gör att när luften passerar vibrerar den mjuka vävnaden som finns i halsen.

Det viktigaste för läkare är att förstå varför en person snarkar så man kan ge rätt behandling. Därför är det viktigt att inte ignorera om man har problem med snarkande, utan att genast uppsöka läkarhjälp, annars kan det utvecklas till sömnapné som kan ge svåra sömnproblem och huvudvärk men också hjärtattack, depressioner och diabetes.

Trots att snarkande medför svåra problem är det många som kör hemmakurer, men Huffingtonpost har med hjälp av Safwan Badr listat vad som funkar och vad som faktiskt är totalt slöseri med pengar.

 

1. Näsplåster

Domen: Skippa dem helt. Snarkandet sitter djupare än så. Fenomenet försvinner inte, de kan påverka akustiken så att snarkandet låter mindre. Men mekaniken i luftvägarna påverkar plåstret inte.

 

2. Viktminskning

Domen: Försök gå ner! Övervikt kan lägga till vävnad i nacken som i sin tur pressar på och begränsar lutvägarna som gör att snarkandet tilltar. Dessutom tillkommer andra hälsovinster om man gå ner de där extrakilona.

 

3. Sova på sidan

Domen: Testa! Trycket mot halsen är högre när man ligger på ryggen. Om man ligger på sidan kan det dämpa snarkandet rejält. För att undvika att hamna på ryggen kan man sy fast en ficka där man lägger i en tennisboll på ryggen av en gammal T-shirt. Har man den på sig när man ska sova är risken ganska minimal att man somnar på ryggen.

 

4. Sova med luftfuktare

Domen: Överväg det. Om du snarkar på grund av nästäppa eller allergier blir det otast värre om luften i rummet är torr. En luftfuktare kan alltså hjälpa då. Men den hjälper inte om man har trånga luftvägar i näsan.

 

5. Säg nej till en nattfösare

Domen: Ja, drick inte! Snarkandet förvärras av alkohol. Det är för att alkohol gör att musklerna som håller lutvägarna öppna slappnar av och då dönar snarkandet i gång och ibland blir det till och med värre. Dessutom sover man sämre, så det är bara smart att undvika nattfösaren, och det gäller även ickesnarkare.

 

6. Dyra ergonomiska kuddar

Domen: Skippa dem helt! Det stämmer att olika nackpositioner aktiskt kan expandera trånga lutvägar, men chansen att du ska ligga i samma position hela natten är minimal. Att köpa en ny exklusiv kudde eliminerar oftast inte snarkandet.

 

7. Näsvidgare

Domen: Överväg det. De är godkända för att behandla snarkning och finns att köpa på Apoteket. De är ganska dyra, men kan funka.

 

8. Apnéskena

Domen: Överväg att testa! Har man obstruktiv sömnapné kan man få en CPAP (Continuous Positive Airway Pressure), en apparat som blåser in en jämn luftström genom näsan. Men det finns de som inte vill ha en apparat över näsan när de sover. Så för patienter med svår obstruktiv sömnapné som antingen inte tolererar CPAP eller vägrar behandling med CPAP finns i stället orala anordningar som apnéskena. Dessa har utvecklats tillsammans med odontologer. De gör luftvägarna friare genom att föra underkäken framåt ungefär en halv centimeter. Även tungan och mjuka gommen lyfts fram i den riktningen med hjälp av tandställningen.

 

9. Operation

Domen: Överväg det, men endast om snarkandet är svårbehandlat. CPAP är, enligt expertis, det bästa alternativet om man snarkar svårt eller lider av obstruktiv sömnapné, men om det skulle visa sig vara ineffektivt med CPAP och alla andra behandlingar kan operation vara en utväg. Det kommer dock att krävas en omfattande utredning av specialister och läkare för att operationen ska kunna genomföras. En operation mot snarkning är sällsynt eftersom att den är så komplex.