Sova och sömn

Ungefär var tredje svensk har svårt att sova och anser att de har sömnbesvär. Problemen är vanligare hos kvinnor än hos män. Orsakerna är ofta relaterade till livssituationen som stress, alkohol, skiftarbete och sena måltider. Hur många timmar per dygn man bör sova är individuellt. Vuxna behöver mellan sex och nio timmars sömn per natt för att bearbeta intryck och låta hjärnan vila. Sömnen aktiverar också immunsystemet, viktiga hormoner bildas och stresshormoner minskar. Spädbarn sover 20 timmar per dygn och tonåringar behöver sova mer än vuxna. Vid pensionsåldern så minskar oftast sömnbehovet. Under natten återkommer regelbundet den ytliga och djupa sömnen, med perioder av drömsömn, så kallad REM-sömn. Det finns många sätt att behandla sömnsvårigheter. Ett är att tänka över sina levnadsvanor. Men kognitiv beteendeterapi, KBT, har visat sig vara effektivt. Läkemedel mot sömnsvårigheter skrivs ut av läkare men bör bara användas under kortare tid.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande