ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 6 jun 2010 12.42

Sov rätt - och rasa i vikt

Minus 30 kilo.
Stina Olsson, 43, gick ner från 97 till 67 kilo genom att äta rätt, promenera
- och sova. Flera studier visar nu hur viktig sömnen är för kroppsvikten.
"Tröttheten gjorde att jag lurade sig själv att höja blodsockret med
småätande", säger Stina Olsson.

Minus 30 kilo. Stina Olsson, 43, gick ner från 97 till 67 kilo genom att äta rätt, promenera - och sova. Flera studier visar nu hur viktig sömnen är för kroppsvikten. "Tröttheten gjorde att jag lurade sig själv att höja blodsockret med småätande", säger Stina Olsson.

Foto: Patric Söderström

Ämnesomsättningen bromsar med åren och extrakilona smyger sig på.
Men det finns sätt att slippa åldersfetman, visar två nya studier.
- Tröttheten gjorde att jag lurade mig själv, säger Stina Olsson, 43.
Dålig sömn kan göra oss feta.
Det är slutsatsen av en svensk undersökning gjord på 400 kvinnor i Uppsala som publiceras i majnumret av facktidskriften Sleep.

Vaken längre - mer mat

Ju sämre sovvanor testpersonerna redovisade, desto större var deras bukomfång. Förklaringen tros ligga i en störning av hormonproduktionen, som driver kroppsvikten uppåt.
- Kort sovtid innebär också mer vaken tid med möjlighet att äta, säger forskningsledaren Jenny Theorell-Haglöw vid Akademiska sjukhuset.
En annan färsk studie på samma tema kommer från USA. Den är utförd på 34000 medelålders kvinnor och visar att en timmes rask promenad per dag är det enda som behövs för att hålla kvar sin idealvikt.

Började på Viktväktarna

Karlskronabon Stina Olsson, 43, hade inte reflekterat över att sömnslarvet kunde spä på kroppshyddan. Men efter att hon sökt sig till Viktväktarna och lärt sig att kontrollera matintaget kom John Blund på köpet. I solen. Stina vägde 97,6 kilo när hon bestämde sig för att göra något.
Då märkte hon snart att det blev lättare att fortsätta tappa kilon.
- Har man stor övervikt sover man inte bra och förr vaknade jag ofta med halsbränna. Tröttheten gjorde också att man lurade sig själv att höja blodsockret med småätande.

Börjar med grönsaker

I dag har Stina Olsson gått från 97 till 67 kilo. Förutom sin dagliga promenad och nogranna bokföring av maten följer hon en simpel metod för att hålla en balanserad kost.
- Jag börjar med att lägga upp grönsakerna först på tallriken. På så vis finns det mindre plats att fylla upp med annat.
ANNONS

Relaterat