Foto: Colourbox
Foto: Colourbox Foto: Erwin Wodicka

Sov bättre - här är expertens 8 sömntips<br />

Sömnsvårigheter kommer av att vi inte värdesätter sömn.

I stället eftersträvar vi att vara vakna så länge som möjligt.

Det menar sömnspecialisten Lena Leissner som jobbat med sömnproblem sen 70-talet.

- I sängkammaren ska all stress vara bannlyst, säger hon.

Enligt en Sifoundersökning upplever tre av tio svenskar att de ofta sover oroligt eller har störd sömn.

Lena Leissner, överläkare och sömnspecialist Foto: Foto: Richard Ström /Expressen
- Den största orsaken till sömnproblem är att vi inte tar oss tid att sova, säger Lena Leissner, överläkare och sömnforskare på universitetssjukhuset i Örebro.

Egentligen borde vi eftersträva ett mer balanserat förhållande mellan antalet timmar vi lägger på sömn och vaken tid.

- Undersökningar visar att en person som är vaken 20 timmar om dygnet och sover fyra, presterar mindre än en person som tar sig tid att sova åtta timmar, säger hon.

"Brukar få omvänd effekt"

Lena Leissner har forskat på sömn sen 70-talet. Hon menar att sömnproblemen kryper ner i åldrarna.

- Mina yngsta patienter är 13 år gamla. De är så uppstressade av alla krav som ställs på dem att de inte kan sova, och det är under en period då sömn är extra viktigt.

För att undvika sömnproblem tycker Lena Leissner att man ska leva regelbundet. Att sätta väckarklockan på samma tid varje dag.

Ett vanligt misstag som många gör är att man går och lägger sig för tidigt.

- Det brukar få omvänd effekt. I stället ligger man och stressar upp sig. I sängkammaren ska all stress vara bannlyst, säger hon.

Jan-Erik Broman, sömnforskare vid Universitetssjukhuset i Uppsala, menar att man också ska undvika nikotin och alkohol innan man går och lägger sig.

- Nikotin är ett centralstimulerande preparat och gör dig pigg. Även sängfösare är att undvika. Även om alkohol gör att vi somnar lättare gör det också att vi sover sämre, säger han.

8 bästa sömntipsen

Gunilla Hasselgren , distriktsläkare och medverkar i SVT:s program fråga doktorn.

Gunilla Hasselgren, distriktsläkare och medverkar i SVT:s program Fråga doktorn.

 

 


Mikael Sandström , överläkare och medverkar i programmet Nyhetsmorgon på TV4.

Mikael Sandström, överläkare och medverkar i programmet Nyhetesmorgon på TV4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 Använd sängen till att sova i, inte att läsa och se på tv i. Mikael Sandström

 

2 Det viktigaste är att anstränga kroppen så att man känner sig fysiskt trött. Du behöver nödvändigtvis inte gå till gymmet, en promenad fungerar också. Den trötthet man känner av att sitta framför datorn hela dagarna får en att gå upp i varv. Därför är det viktigt att även kroppen får arbeta. Du kommer att kunna slappna av bättre. Gunilla Hasselgren

 

3 Sov i ett mörkt och svalt rum eftersom kroppstemperaturen går ner under natten. Ljus stimulerar melatonin ett hormon som stör dygnsrytmen. Att folk, framför allt män, störs av ett kissbehov nattetid är väl känt och ökar med stigande ålder. Mikael Sandström

 

4 Kroppen tycker om rutiner. Då hittar den en rytm, vilket är bra för sömnen. Gå och lägg dig vid samma tidpunkt varje kväll, och gå upp vid samma klockslag varje morgon. Gunilla Hasselgren

 

5 Lägg dig inte hungrig. Hunger gör att man får ett stresspåslag och vaknar. Mikael Sandström

 

6 Varva ner innan du lägger dig. Hitta ett sätt att komma till ro. Läs en bok och släck ner. Det är inte bra att träna för sent eller att springa upp och ner till tvättstugan hela kvällen, det håller hjärnan på högvarv och du får svårt att somna. Gunilla Hasselgren

 

7 Ha ett mörkt, tyst och svalt sovrum. Mikael Sandström

 

8 Drick inte innan du lägger dig. Mikael Sandström

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!