Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 14 dec 2012 09:18

Sov bättre - här är expertens 8 sömntips

Foto: Colourbox

Foto: Colourbox

Foto: Erwin Wodicka

Sömnsvårigheter kommer av att vi inte värdesätter sömn.

I stället eftersträvar vi att vara vakna så länge som möjligt.

Det menar sömnspecialisten Lena Leissner som jobbat med sömnproblem sen 70-talet.

- I sängkammaren ska all stress vara bannlyst, säger hon.

Enligt en Sifoundersökning upplever tre av tio svenskar att de ofta sover oroligt eller har störd sömn.

Lena Leissner, överläkare och sömnspecialist

Foto: Foto: Richard Ström /Expressen

- Den största orsaken till sömnproblem är att vi inte tar oss tid att sova, säger Lena Leissner, överläkare och sömnforskare på universitetssjukhuset i Örebro.

Egentligen borde vi eftersträva ett mer balanserat förhållande mellan antalet timmar vi lägger på sömn och vaken tid.

- Undersökningar visar att en person som är vaken 20 timmar om dygnet och sover fyra, presterar mindre än en person som tar sig tid att sova åtta timmar, säger hon.

"Brukar få omvänd effekt"

Lena Leissner har forskat på sömn sen 70-talet. Hon menar att sömnproblemen kryper ner i åldrarna.

- Mina yngsta patienter är 13 år gamla. De är så uppstressade av alla krav som ställs på dem att de inte kan sova, och det är under en period då sömn är extra viktigt.

För att undvika sömnproblem tycker Lena Leissner att man ska leva regelbundet. Att sätta väckarklockan på samma tid varje dag.

Ett vanligt misstag som många gör är att man går och lägger sig för tidigt.

- Det brukar få omvänd effekt. I stället ligger man och stressar upp sig. I sängkammaren ska all stress vara bannlyst, säger hon.

Jan-Erik Broman, sömnforskare vid Universitetssjukhuset i Uppsala, menar att man också ska undvika nikotin och alkohol innan man går och lägger sig.

- Nikotin är ett centralstimulerande preparat och gör dig pigg. Även sängfösare är att undvika. Även om alkohol gör att vi somnar lättare gör det också att vi sover sämre, säger han.