Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 30 okt 2012 11:11

Sötsugen..? Så blir du fri från sockerbegäret

Foto: Thinkstock

Foto: Thinkstock

Foto: Nataliya Lukhanina

Att vara sockerberoende är en ständig kamp mot suget efter sött. Det går inte att bara äta några rutor choklad eller en macka, du vill alltid ha mer. Men det går att bli så gott som fri från ­begäret.

Det första steget är att lägga om till ­lågkolhydratkost.

Att vara socker­beroende innebär att du har ett enormt sug efter sött och snabba kolhydrater. För att dämpa suget äter du allt mer sötsaker, mackor, pasta och annat som ger dig den kick du behöver.

- Kännetecknande för att du har blivit beroende är att du tappar kontrollen. Du försöker dra ner, men i stället börjar du ljuga, gömma och smyga. Det får också konsekvenser för dig, säger Bitten Jonsson som är sjuk­sköterska och beroende­expert som specialiserat sig på just sockerberoende.

Vem som blir socker­beroende beror på biokemin. Enligt Bitten har ­socker­beroende en känsligare hjärna: hjärnans belöningssystem reagerar starkare på det söta.

 

När du äter något sött utsöndras dopamin, en signalsubstans som gör att du ­känner upprymdhet och välbehag. Det är därför vi gärna tar till något sött när vi känner oss trötta eller nere. Det är också samma mekanismer som gör att man kan bli beroende av alkohol.

Sockerberoende är dock än så länge inte en godkänd medicinsk ­diagnos i Sverige. Men de ­klienter som Bitten träffar ­beskriver ofta symtom som liknar de vid ­alkoholberoende.

- Humörsvängningar är ett av de första tecknen. Många upplever att de är deprimerade. Du är inte lika ­intresserad av riktig mat utan vill ha snabba kolhydrater. Det blir en ond cirkel, du äter socker för att må bra och gör det en stund, men sen mår du sämre.

Oftast blir det värre och värre, du vill hela tiden ha mer sötsaker. Det påverkar din kropp, du kan få problem med magen, sömnen och gå upp i vikt. Du kan också känna dig deppig och orkeslös.

Ångest och skam är vanligt, ­tillsammans med känslan av att man tappat kontrollen.

Just kontrollförlust är en av de saker som definierar att du är socker­beroende, då kan du behöva hjälp menar Bitten Jonsson.

- Det är svårt att bli frisk själv, att behandlas i grupp ger mycket bättre behandlingsresultat.

För att bli frisk behöver du ändra din kost och ta bort allt som innehåller socker eller sötningsmedel, och alla kolhydrater från till exempel pasta, ris och bröd. LCHF-kost kan funka, men det är inte säkert att den är optimal.

- Det går inte att säga att LCHF ­funkar rakt av. Alla ska ha bränsle, men vi behöver olika sorts bränsleblandning. Det är bra att LCHF är glutenfritt, men den innehåller en del mejeriprodukter som grädde och crème fraiche. Det funkar inte för alla sockerberoende.

En del sockerberoende kan till och med må bättre med en liten mängd högkvalitativa kolhydrater i kosten.

Vad som funkar för dig beror på flera faktorer, som ålder, motionsvanor och fysiska besvär.

Men att satsa på rena råvaror, mycket grönsaker och se till att få i dig omega 3-fett är några generella råd. Det gäller att ha tålamod och prova sig fram, för det går absolut att bli bättre med tiden.

Relaterat