Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 14 okt 2013 11:38

Sömnbrist? Så kan du sova gott en hel natt

Piggare ögon och bättre hy är inte de enda anledningarna till att vara noga med att få sin skönhetssömn. Att sova gott msinskar risken för sjuk­domar och gör det lättare att hålla vikten.

Sömnbrist gör inte bara att du ser trött och glåmig ut. Det kan också göra dig sjukare, fetare och mindre muskulös, berättar Torbjörn Åkerstedt, professor på Karolinska institutet och föreståndare för Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet.
- Minskar sömnen ökar risken att man äter mer. Och utan sömn blir det svårt att bygga muskler, säger han.


Forskning visar att det finns ett samband mellan sömnlöshet och hög kroppsvikt. Minskar sömnen ökar risken att man äter för mycket.
- Man känner sig lite hungrigare och äter lite mer när man inte sover. När man inte sover får man ett ökat beroende av kolhydrater och salt, det har vi sett i våra studier, säger Torbjörn Åkerstedt.


Men han är samtidigt noga med att påpeka att det inte finns några studier som visar att om man förlänger sömnen så går man ner i vikt. Det är alltså inte vetenskapligt bevisat att du kan sova dig smal. Du kan heller inte sova dig vältränad, men sömnen är faktiskt avgörande för att bygga muskler.
- Ju mer och bättre du sover desto mer uppmuntrar man kroppen till att bygga muskler. Under sömnen skickas nämligen substanser ut i kroppen som har anabola processer att göra, en kraftig utsöndring av tillväxthormon som bygger vävnad. Utan sömn blir det därför svårt att bygga muskler, säger Torbjörn Åkerstedt.

 

LÄS OCKSÅ: Svårt att somna? Då ska du undvika detta!