Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

7 sömnexperter – vad de gör när de inte kan somna

Du har testat att sova mörkt, svalt – och utan mobilen eller surfplattan på nattduksbordet.

Finns det verkligen något kvar att prova för att bota sömnproblemen?

Jodå: Experterna på området sitter nämligen på några specialtricks.

Här listar vi sju annorlunda sömntips.

Skriv av dig så du slipper ligga och tänka på det.

Foto: Colourbox

1 av 7

1. Skriv av dig

Sömnproblem kan vara ett rent helvete. En misslyckad natt då och då gör ingen större skada, men när man har svårt att somna eller vaknar flera gånger varje natt får det konsekvenser för både hälsan och yrkeslivet.

Många knaprar sömnmediciner för att överhuvudtaget kunna fungera i vardagen, med risk för att bli beroende – och att tabletterna så småningom tappar verkan. Och de flesta med insomni har med största sannolikhet provat de vanligaste råden, som att man inte ska sitta klistrad framför datorn, surfplattan eller mobilen strax före sänggåendet, eller vara fysiskt aktiv för tätt inpå sovdags.

Men ha tålamod ett litet tag till! Kanske finns det faktiskt några knep som du INTE har testat?

För tidningen Women's health har ett antal sömnexperter delat med sig av sina egna strategier för att slippa sömnbesvär och hantera de där nätterna när man ligger och vrider sig i panik i sängen.

Här listar vi sju av dem:


Många förvarar ett block intill sängen, så att de enkelt kan skriva ner och "bli av med" tankar som håller dem vakna under natten. Men enligt sömnmedicinspecialisten Robert S Rosenberg kan det vara smart att plita ner eventuella orosmoment och lösningar redan tidigare under kvällen, cirka tre timmar före sänggåendet. Sedan lägger man anteckningarna i en byrålåda - och tittar inte på dem förrän nästa dag. "Min fru och jag brukar göra det här tillsammans", säger han.

1 av 7