Det kan vara en fara för hälsan om du inte dricker tillräckligt när temperaturen stiger.
1 av 2: Det kan vara en fara för hälsan om du inte dricker tillräckligt när temperaturen stiger. Foto: Shutterstock
Richard Fletcher, överläkare och medicinskt ansvarig på akutmottagningen vid Danderyds sjukhus ger sina bästa tips på hur du undviker värmeslag.
2 av 2: Richard Fletcher, överläkare och medicinskt ansvarig på akutmottagningen vid Danderyds sjukhus ger sina bästa tips på hur du undviker värmeslag. Foto: Privat.

Solsting? Vanliga tecken på att du fått värmeslag - så ska du agera i värmen

Sol och varma temperaturer är inte bara härligt. 

Det kan också vara en fara för hälsan om du inte dricker tillräckligt när temperaturen stiger. 

– I den här värmen ska man dricka mycket, man tappar mer vätska än vad man tror, säger Richard Fletcher, överläkare och medicinskt ansvarig på akutmottagningen vid Danderyds sjukhus. 

Hur vet man hur mycket man ska dricka en varm dag? Vad är egentligen värmeslag? Och hur ska man klä sig på bästa sätt när man är fysiskt aktiv i sol och värme?

Överläkare Richard Fletcher är medicinskt ansvarig vid akutmottagningen på Danderyds sjukhus och reder ut vad som gäller, och vad som är viktigt att tänka på i värmen. 

Vad är viktigt att tänka på när det är så varmt ute?

– Temperaturen är det ena, och kroppens sätt att reglera temperaturen är genom att fukta huden och svettas. Om man får ont om vätska i kroppen så tappar kroppen också förmågan att sänka temperaturen. 

Vätskemängden är det andra. I den här värmen ska man dricka mycket, man tappar mer vätska än vad man tror. Det är viktigt att få i sig vätskan som man tappar, och också få i sig de elektrolyter som kroppen behöver som försvinner med svetten. 

– Resorb eller liknande ersättning är att rekommendera när man svettas mycket, säger Richard Fletcher. 

Om man vill träna utomhus när det är soligt och varmt, vad har du för råd att ge?

– Ska du springa ett maraton i detta väder är det inte konstigt att dricka 4-6 liter om du är frisk och inte har några sjukdomar. Några av dessa litrar bör vara sammansatta med elektrolyter. 

Det här är värmeslag och vätskebrist

Värmeslag får du när kroppen inte längre kan styra temperaturen. Detta sker oftast när det är varmt ute. 

För att minska risken att drabbas är det viktigt att dricka mycket vatten. 

Om du är fysiskt aktiv, och svettas mer än normalt är risken större att få värmeslag och vätskebrist.  

Några vanliga symptom: 

Huvudvärk, yrsel, illamående, synstörningar, snabb puls och rödflammig torr hud. 

LÄS OCKSÅ: 7 saker du ska göra om du bränt dig i solen 

Tänk på hur du klär dig rätt så du kan svettas ordentligt 

Hur man är klädd är också viktigt, det är lättast för kroppen att reglera temperaturen om man har tätt åtsittande bomullsplagg på sig, både vid träning och vid vila, då tränger svetten ut genom kläderna. 

– Törsten är annars ett bra sätt att reglera sig, om du inte är överdrivet fysiskt aktiv i värmen behöver du inte dricka vatten hela tiden. När kroppen vill ha mer vätska kommer du bli törstig.

Hur vet man att man håller på att få värmeslag?

Vid hypovolemi (låg blodvolym som ett resultat av vätskebrist) så ökar hjärtat frekvensen för att upprätthålla blodtrycket. Ett sätt att se om man börjar få vätskebrist är att ta pulsen på sig själv och se hur man ligger. 

– Börjar pulsen skena har man för lite vätska i sig. 

Är man överhettad så sänker man lättast temperaturen med en vanlig blomspruta, och hamnar på akuten sätts ofta dropp för att reglera kroppen till rätt volym.

LÄS OCKSÅ: Hudläkaren: Att kolla dina fläckar kan rädda liv 

Glöm inte att dricka i värmen! Foto: Shutterstock.

Vanliga symptom på värmeslag och vätskebrist 

Andra symptom är att man får huvudvärk, yrsel eller blir illamående. 

– Kroppen är bra på att säga till när den behöver mer vätska, säger Richard Fletcher. 

Kombinationen hypovolemi och värme gör det också svårt för kroppen, då kroppens system för att reglera vätska och värme jobbar emot varandra. 

Huden blir stelare när du har vätskebrist, om du testar att nypa dig själv på handryggen så ska huden dras tillbaka snabbt. 

– Om huden hänger kvar efter att du nypt dig är det ett tecken på att du har för lite vätska, säger Richard Fletcher. 

Det kan du göra om du misstänker värmeslag/vätskebrist

* Börja med att se till att få i dig 1/2-1 liter vätska, gärna med resorb eller annan ersättning. Kroppen kommer snart direkt tacka dig för det. 

* Sänk temperaturen, spreja vatten på dig som får avdunsta och därigenom hålla nere temperaturen. 

Läkarens varning till äldre personer med sjukdomar 

Äldre klarar sig generellt sämre i värmen, och det beror på att kroppens kompensationsmekanismer är mindre effektiva. Äldre går ofta på fler mediciner som gör det svårare att klara sig i värmen och svårt att reglera vätskemängd.  

Ska äldre personer vara extra försiktiga i värmen? 

– Om man är äldre och har någon hjärt-kärlsjukdomar och går på mediciner för detta ska man inte vara ute i värmen allt för länge. Andra regler för korrekt blodvolym/vätskevolym gäller inte sällan för dem. 

– Men om man är frisk så ska man njuta av dessa temperaturer, säger Richard Fletcher. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!