Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
1 AV 3
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
2 AV 3
Foto: Shutterstock
3 AV 3

”Hur stärker jag immunförsvaret i vinter?”

Kan man undvika vinterförkylningar genom att äta på ett visst sätt?

Dietisten Sofia Antonsson svarar på en läsarfråga om mat som boostar immunförsvaret – och slår ett slag för probiotika.

Hej Sofia, jag skulle vilja stärka mitt immunförsvar inför vintermånaderna. Kan jag undvika förkylning med kost eller kosttillskott? Har du några bra tips på vad jag kan äta och om det finns några vitaminer eller andra tillskott som är bra.

/Anna-Lena

Dietist svarar: Bra att mata tarmbakterierna

Hej Ann-Lena!

Just nu tittar man mycket på tarmbakteriernas koppling till immunförsvaret och här kan du göra mycket både med kost och tillskott. 

Tarmbakterierna vill ju ha kostfibrer så att öka intaget av grönsaker, frukter och bär är en bra start. Jag brukar lite skämtsamt säga att vi nog alla kan dubbla mängden av dessa så börjar vi närma oss det rekommenderade intaget. Zink och D-vitamin är två näringsämnen som man har tittat på specifikt kopplat till Covid-19 och där verkar det som att den som har tillräckliga nivåer av dessa kan ha ett visst skydd. 

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

En bra probiotika kan också vara värt att titta på. Det är ju tillskott på goda nyttobakterier som du kan köpa i kapslar på apoteket. Eftersom vi inte riktigt vet vem som ska ha vilken bakteriestam ännu så får man testa sig fram. Jag rekommenderar att du tar ett preparat i 4-8 veckor innan du utvärderar. Du kan behöva prova flera sorter innan du hittar en som passar. Det finns också mejeriprodukter med tillsatt bakteriekultur så om du äter fil eller yoghurt kan du välja en som har det tillsatt. 

Hälsningar Sofia