Annons
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>SOFIA ANTONSSON KOSTRÅDGIVARE

Publicerad 29 jan 2016 16:19

"Hur dåligt är det att ge barnen klämmisar?"

De färgglada små smoothie-förpackningarna, "klämmisarna", i olika smaker är populära hos barnen, och ett smidigt mellanmålsalternativ att bjuda på för många stressade föräldrar. Men nu varnar experter om att de innehåller en hel del socker.

De färgglada små smoothie-förpackningarna, "klämmisarna", i olika smaker är populära hos barnen, och ett smidigt mellanmålsalternativ att bjuda på för många stressade föräldrar. Men nu varnar experter om att de innehåller en hel del socker.

1/2

<span>Sofia Antonsson.</span>

Sofia Antonsson.

2/2

Foto: Jörgen Hildebrandt

Hej Sofia!

Jag har läst att det inte är nyttigt för barn med klämmisar på grund av att de innehåller så mycket socker. De har till och med jämförts med läsk. Jag brukar själv ge en klämmis till min treåriga dotter ibland och undrar om det är något jag ska ha dåligt samvete för? Kan det vara skadligt för henne?

/Orolig mamma

DIETISTEN SOFIA ANTONSSON SVARAR:

Hej!

Jag tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete för att du ger din dotter en klämmis då och då. Det är ingenting som är skadligt för henne, om hon får det ett par tre gånger i veckan. Däremot vore det för mycket att ge henne flera stycken om dagen.

Det här är ett substitut för mellanmål som man kan ge någon gång ibland, framför allt när man är ute på språng. Då kan det vara smidigt att slippa kladda, skala, mosa, dela och planera. Ett bra alternativ när man inte är hemma i köket. Annars är det förstås bättre att exempelvis mosa frukter själv och blanda med lite yoghurt.

Det spelar också in vad man har för matintag i övrigt. Om barnet dricker en massa läsk är det där man ska börja. Klämmisarna innehåller ändå vitaminer, till skillnad från läsken.

Klämmisar - innehåller mycket socker

För många föräldrar blir det ett lätt sätt att få i de små barnen lite frukt och grönsaker. Dessutom underlättar det i vardagen, barnet trycker i sig klämmisen på nolltid och blir mätt och glad. Det här är lite av ett symtom på hur vi lever i dag. Vi älskar de enkla lösningarna, som man samtidigt kan tillämpa med gott samvete eftersom det ändå handlar om frukt och grönsaker.

Men vi ska vara medvetna om att de ofta innehåller stora mängder fruktsocker, och det kan man absolut diskutera. Vi vet att fruktsocker tas upp av kroppen på ett sätt som inte är särskilt gynnsamt. Det är därför det inte är hälsosamt för någon att dricka stora mängder juice och smoothies.

Att äta en hel frukt är en annan sak, eftersom den innehåller fibrer. När det gäller de här puréerna behöver inte kroppen göra något alls, blodsockret stiger direkt. Ska man välja är hel frukt absolut bättre, men att få i små barn hel frukt går ju inte så bra. Då är det möjligtvis mosad banan eller en kiwi man delar, och visst är det att föredra om man har möjlighet.

 

LÄS OCKSÅ:  

Hur kan barnen gå upp i vikt utan sötsaker?

"Är min smoothie bara en stor kaloribomb?"