Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Sofia Antonsson är legitimerad dietist och kostrådgivare.
Sofia Antonsson är legitimerad dietist och kostrådgivare.
Sofia Antonsson är legitimerad dietist och kostrådgivare.
Spelar kosten roll för hormonhälsan?
Spelar kosten roll för hormonhälsan?
Spelar kosten roll för hormonhälsan?
1 AV 4
Klimakteriet varar oftast från ett år innan den sista mensen, till några år efter.
2 AV 4
Sofia Antonsson är legitimerad dietist och kostrådgivare.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
3 AV 4
Spelar kosten roll för hormonhälsan?
Foto: Shutterstock
4 AV 4

Hormonkaos – vad kan jag äta för att lindra?

Kan en förändrad kost hjälpa när hormonerna är i uppror och klimakteriet närmar sig?

Dietisten Sofia Antonsson menar att ett ökat intag av fibrer och mer näringsrik mat kan vara hjälpsamt.

Jag tror att jag är på väg in i klimakteriet. I alla fall så är min PMS värre, mina humörsvängningar starkare och ja, allmänt hormonkaos känns det som. Vad ska jag äta som kan passar min 40+-ålder, och som kan hjälpa mig att få lite bättre balans?

/Malin

Dietisten svarar: ”Satsa på regnbågens färger”

Hej Malin!

Ja, det låter som att du har lite obalans i hormonerna. Eftersom våra hormonella system påverkas av flera saker, bland annat ålder, stress och näring, så är det bra att fokusera på det du kan göra något åt, det vill säga kost och livsstil. 

För att kroppens hormonproduktion ska fungera optimalt behövs näring och en väl fungerande tarmflora. Då är det viktigt att satsa på regnbågens färger på tallriken. Se till att inkludera knapriga grönsaker som kål och broccoli och gärna färgglada bär som blåbär, lingon och hallon. 

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

Minska också på intaget av processad mat, charkprodukter och socker. Det är sådant som inte tillför något av nytta för kroppen och tar plats för mer näringsrika livsmedel. Det gäller alltså att jaga både näring och fibrer. Numera finns det bra kliniker med fokus på kvinnohälsa. 

Att få hjälp av en kunnig barnmorska/gynekolog är viktigt för att få rätt behandling och må bra på sikt. Att titta inåt och hitta ett sätt att hantera stressen är också en viktig del. Hitta en form av rörelse som du verkligen gillar och mår bra av. Träning ska inte vara något som ytterligare ökar stressen, den ska fylla på med energi och må-bra hormoner.

Hälsningar Sofia