Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Det finns massor av dieter och kosthållningar för viktnedgång – men fungerar de verkligen?
Det finns massor av dieter och kosthållningar för viktnedgång – men fungerar de verkligen?
Det finns massor av dieter och kosthållningar för viktnedgång – men fungerar de verkligen?
Sofia Antonsson är legitimerad dietist och kostrådgivare.
Sofia Antonsson är legitimerad dietist och kostrådgivare.
Sofia Antonsson är legitimerad dietist och kostrådgivare.
1 AV 2
Det finns massor av dieter och kosthållningar för viktnedgång – men fungerar de verkligen?
Foto: Adobe Stock
2 AV 2
Sofia Antonsson är legitimerad dietist och kostrådgivare.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

”Finns det någon diet som verkligen funkar?”

Lchf, medelhavskost och 5:2. Det finns otaliga dieter att välja på – men funkar någon av dem långsiktigt? 

Dietisten Sofia Antonsson reder ut läsarens undran.

Hej! 

Jag skulle verkligen må bättre av att gå ner ungefär åtta kilo. Har hela mitt liv viktpendlat, jag är ganska bra på att disciplinera mig och gå ner en period. Men sen går jag upp igen efter några månader. Finns det någon diet som verkligen funkar?

/Tacksam för hjälp

Dietisten svarar: ”Se över uppenbara fällor”

Hej!

När det gäller viktminskning gäller det att hitta ett sätt som du kan hålla på lång sikt så att det inte blir ett konstant pendlande. 

Det lättaste är att se över uppenbara fällor. Är du duktig ett tag, men sedan slinker dit och det blir svart-vitt tänk? Eller är det kvällsätande som sätter käppar i hjulet? 

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

Mitt tips är att först och främst hitta ett incitament för att äta nyttiga och näringsrika livsmedel. Din kropp och dina tarmbakterier vill ha livsmedel som är rika på näring och kostfibrer. Då kommer du att må bättre på sikt så se till att fokusera på grönsaker, både till maten och mellan måltiderna. Du kan också prova att fasta. Antingen 5:2 eller en 16:8 där du helt enkelt förlänger nattfastan genom att hoppa över frukost eller middag. Det är ett förhållandevis lätt sätt att kontrollera intaget och bra om du till exempel har svårt att begränsa dig på kvällen. Dessutom brukar sömnen förbättras och kroppen får vila ordentligt. 

För att få motivationen att hålla kanske du ska satsa på att gå ner fyra kilo och hålla det en period innan du går ner resten. Det viktiga är att du etablerar nya vanor som känns okej att hålla på lång sikt.

Hälsningar Sofia