Chiapudding kan passa en känslig mage.
Sofia Antonsson, dietist och kostrådgivare.
1 AV 2
Chiapudding kan passa en känslig mage.
Foto: Stephanie Frey
2 AV 2
Sofia Antonsson, dietist och kostrådgivare.
Foto: Jörgen Hildebrandt

Dietisten tipsar: Bästa frukostarna utan mjölk

Dietist och kostrådgivare, Sofia Antonsson, 36. Mejla din fråga till: dietist@expressen.se

Vår dietist Sofia kan du fråga om allt som rör kost, vikt och allergier kopplade tillmat.

Har du förslag på mjölkfria mellanmål?
Hej! Jag undrar vad man kan äta till frukost och mellanmål om man vill gå ner i vikt. Jag äter inte ost, yogurt, fil eller keso. Har du något förslag. Har även ulcerös colit. /Ann

 

DIETISTEN SVARAR: Med tanke på både mage och vikt är det bra med en mättande frukost utan alltför mycket snabba kolhydrater. Eftersom du inte äter mejeriprodukter kan du prova att göra till exempel bananpannkaka eller chiapudding med kokos- eller mandeldryck. Till det kan du ha bär.
Äggröra eller omelett är också bra alternativ. Om du vill äta bröd kan det vara lämpligt att välja surdeg eller glutenfritt, vilket ofta är bättre för magen.
Undvik grovt bröd som rågbröd, vilket kan vara svårare att tolerera. Allt beroende på hur mycket symtom du har från magen. Till mellanmål är det bra med kokt ägg, några nötter, riskaka med till exempel kalkon eller en frukt.

 

LÄS OCKSÅ:

 Maten som ger din mage lugn och ro
PMS - 17 livsmedel som lindrar smärtan
 Gasig mage? Därför ska du lyssna och reagera