Socker

Socker är ett samlingsnamn för olika sockerarter. Sackaros, det vi kallar socker, används för att söta livsmedel. Det består av glukos och fruktos. I stora mängder är socker inte nyttigt för någon. Vi behöver egentligen inte äta socker om vi äter kolhydrater som finns i potatis och bröd. Hjärnan behöver glukos men det kan kroppen omvandla från kolhydrater som finns i bröd och potatis. WHO anser att max 5 procent av vår energi ska komma från vitt socker. Hur vi får i oss socker har förändrats. Vi äter mer sällan rent socker men mer förädlade produkter med tillsatt socker i. Socker förhöjer smaker i exempelvis färdiglagad mat, fruktyoghurtar och flingor. Ett enkelt sätt att minska intaget av socker är att undvika söta drycker. Det är också bra att läsa innehållsförteckningar. Om socker står högt upp på  innehåller det mycket socker. För mycket socker kan ligga bakom sjukdomar som diabetes typ 2, samt ökar risken för övervikt. Här hittar du mycket mer om sockret och hur du ska tänka kring socker.   • 11 steg för att enkelt skippa sockret! • Test: är du en sockerslav? • Så mycket socker är det i maten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av ToppHälsa + trådlösa hörlurar från adidas. Köp nu!