ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 24 apr 2008 07.39

Smygmotion i vardagtslunken

Vardagsmotion. Sunniva Åhlstad, 25, går regelbundet långa promenader. Och när hon tar sig runt i stan går hon i stället för att ta tunnelbanan och går i rulltrappan i stället för att stå still. "Jag går för att träna och jag går till vardags. Att gå är en motionsform som verkligen håller i längden", säger hon.

Vardagsmotion. Sunniva Åhlstad, 25, går regelbundet långa promenader. Och när hon tar sig runt i stan går hon i stället för att ta tunnelbanan och går i rulltrappan i stället för att stå still. "Jag går för att träna och jag går till vardags. Att gå är en motionsform som verkligen håller i längden", säger hon.

Foto: Jan Düsing

Har du inte tid att gå på gym eller flåsa i spåret? Satsa på smygmotion! Alla kan få in fler steg i sin vardag, visar en ny svensk studie.
- Nyckeln är att röra på sig på väg till och från arbetet, säger Erik Hemmingsson, överviktsforskare på Karolinska institutet.
Du behöver inte svettas på gym eller springa i träningsspåret för att för att få motion. Vardagsmotion är ett enkelt och effektivt sätt att få träning.
- Det handlar om att hitta vanor som håller för resten av livet. De flesta går inte på Friskis och svettis varje vecka i 20 år. Det är där vardagsmotionen kommer in, säger Erik Hemmingsson.

"Ett bra resultat"

Tidsbrist är en vanlig ursäkt för att inte motionera. Men den håller inte, det visar Erik Hemmingssons nya studie. I studien ingick 124 överviktiga kvinnor mellan 30 och 60 år. Samtliga uppmanades att promenera mer och en grupp lottades till att få stegräknare och tillgång till cyklar. Resultatet: kvinnorna ökade sina steg, från i genomsnitt 8 500 till 10 000 steg per dag.
- Det är ett bra resultat. Och man ska komma ihåg att de här kvinnorna var yrkesarbetande och många av dem hade familj.


Tränade på vägen

Kvinnorna som fick stegräknare och cyklar lyckades allra bäst. Framgångsreceptet för många av kvinnorna var att de passade på att promenera eller cykla på väg till eller från arbetet.
- Då är det lättare att få in rörelse i en stressig vardag. Kvinnor har annars svårare att prioritera sig själva och sin egen hälsa, säger Erik Hemmingsson.

Midjemåttet minskade

Kvinnorna, som följts i ett och ett halvt år, fick bättre hälsovärden. Exempelvis minskade de midjemåttet med över två centimeter. De gick dessutom ned i vikt - och framför allt minskade de sin vikt i fett och förlorade inte muskler.
- Det är så klart värdefullt eftersom det minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, säger Erik Hemmingsson.
ANNONS