Småät dig smal med mättande mellanmål

Genom att börja äta mellanmål kan du gå ner två kilo på tre veckor. Dessutom får du lättare att stå emot frestelser.

- Det bästa mellanmålet är fett och protein, säger Ulrika Davidsson, GI&hälsas kostexpert.

För den som inte står sig på ­frukost, lunch och middag är mellan­målet ett måste - annars dras både förbränningen och energin ner.

- Många som inte äter tillräckligt ­faller dit. Även om man tänkt att man inte ska ta en kaka eller semla, så blir det ofta svårt att motstå om man inte fått i sig ordentligt med mat, säger Ulrika Davidsson.

 

Ta för vana att planera för mellan­målet. Om du ändå kokar ägg till ­frukosten kan du lika gärna koka ett extra att ha med i handväskan. Att ha nödmat i handväskan är ett ­superbra knep för att snabbt kunna få i sig något när hungern kommer mellan ­måltiderna. Men det viktigaste är att äta rätt. Fett och protein påverkar inte blodsockret, och är därför det allra bästa mellanmålet.

- Kommer du hem från jobbet och är hungrig, så skippa mackan. Ta fem oliver, en bit brieost och en skinkbit. Då klarar du dig fram till middagen, säger Ulrika Davidsson.

 

Bra mellanmål att...

... köpa i farten:

Många kiosker har blivit bättre på GI. Numera finns till och med kokta ägg i flera kyldiskar. Men se upp med mellanmålbars, som ofta inte är ett dugg nyttiga. Titta på innehållsförteckningen innan du väljer en sådan.

Välj:

Nötter. Välj så naturella nötter som möjligt och skippa de saltade jordnötterna.

Keso. Det finns färdiga kesomellanmål med nötter och bär i kyldiskarna.

Ostar. Har du nära till en matbutik kan du köpa små ostar, till exempel Babybel.

Kycklingklubbor. Ett gott och jättebra mellanmål.

Ett surt äpple. Om du har olika frukt-sorter att välja mellan är det minst kol-hydrater i äpplet.

Smoothie. Flera ställen serverar numera smoothies, ett okej mellanmål.

Frö- eller nötbarer. Men kolla innehållsförteckningen, så att det inte är för mycket socker.

 

...ha i handväskan:

Att alltid ha någon nödmat i handväskan är viktigt för den som snabbt kan bli hungrig. Har du möjlighet att planera, gör en omelettwrap på morgonen. Stek en naturell omelett och fyll den med ost, skinka och sallad, rulla ihop den och förpacka den i folie. Superlätt att äta var du än är och håller sig bra i handväskan.

Välj:

Avokado. Bara att dela och äta. Mättar väldigt bra. Glöm inte att ha en sked i handväskan!

Kokt ägg. Klarar sig bra i handväskan.

Nötter. Gör en egen nötblandning och ha i en påse.

Ost. Linda in ost i skinka och lägg det i en påse eller en burk.

Oliver. Perfekt att ta några stycken som mellanmål.

Frökex. Baka egna eller köp färdiga, och förvara i väskan.

Mörk choklad. Det kan rädda ibland. Bra att ha i handväskan, särskilt om du är på kafé och vill ha något gott till kaffet.

 

...förvara på jobbet:

Har du kylskåp på jobbet kan du förvara nästan vad som helst där. Be din arbets­givare investera i en smoothiemaskin (inte konstigare än att ni har kaffemaskin), så kan du göra roliga smoothies till ­mellanmål.

Välj:

Bär. Färska eller frysta. Har ni frys på jobbet är det jättebra att ha bär där.

Naturell yoghurt och müsli. Rosta din egen müsli hemma och ha med till jobbet. Ät den med yoghurt och bär, ett otroligt lyxigt mellanmål.

Makrill i tomatsås. Superbra att ha i kylen. Ät direkt från burken, eller lägg på Finn crisp.

Keso eller kesella. Ät det gärna med lite frukt och nötter.

Nötter. Byt ut fruktskålen mot en nötskål i stället.

SE UPP!

* Bars och shakes, som ofta inte har särskilt mycket naturligt innehåll.

* Drickyoghurt som innehåller en massa socker.

* Bananen är lurig eftersom den påverkar blodsockret så pass mycket att man nästan blir ännu mer sugen efter att ha ätit upp den.

* Färdiga yoghurtmellanmål med müsli eller rismellanmål - båda är alldeles för söta.

* Smörgåsar. De kan göra att du blir ännu mer sugen och ännu hungrigare.

TAPPA 4 KILO PÅ 3 VECKOR

* Gå ner i vikt utan att räkna kalorier och utan att gå hungrig genom att följa kostexperten Ulrika Davidssons recept i GI&hälsa. I varje nummer får du goda, enkla och ­hälsosamma lunch- och ­middagsrecept för tre veckor framåt.

* Välj mellan att följa menyerna noga dag för dag, eller använd dem som ­inspiration när du experimenterar i ­köket. Du som inte ätit enligt ­GI-metoden tidigare kan enkelt gå ner fyra-fem kilo på tre veckor genom att följa recepten. Om du dessutom lägger till extra motion kan du gå ner ytterligare.