Sluta småäta när du är deppig och tappa kilon<br />

KBT-terapeuten och forskaren Lisbeth Stahre har skrivit boken "Snällfällan - att bryta ner känslomässigt ätande".

1 av 3: KBT-terapeuten och forskaren Lisbeth Stahre har skrivit boken "Snällfällan - att bryta ner känslomässigt ätande".

Gå igenom hur du har ätit under dagen.

2 av 3: Gå igenom hur du har ätit under dagen.

Inga mer kakor när livet är jobbigt för Karstin Martinelle Engberg. "Jag kan fortfarande gå och fika och det är helt okej, men jag äter inte sötsaker för att det beror på något annat", säger hon.

Foto: Fotograf Maria Hansson

3 av 3: Inga mer kakor när livet är jobbigt för Karstin Martinelle Engberg. "Jag kan fortfarande gå och fika och det är helt okej, men jag äter inte sötsaker för att det beror på något annat", säger hon.

Brukar du småäta när du känner dig ledsen, arg eller missnöjd? Lär dig verktygen för att bryta med känsloätandet - och tappa kilon.

Lisbeth Stahre, KBT-terapeut och forskare har tagit fram ett program till Söndag som hjälper dig ur snällfällan.

Lisbeth Stahre har behandlat människor med övervikt och ätstörningar i över tjugo år. I sitt arbete upptäckte hon att det fanns ett samband mellan extrakilon och kvinnors beteende: De satte andras behov före sina egna, när de kände sig svikna och osedda blev maten deras tröst och bästa vän. Resultatet blev att kvinnorna gick upp i vikt, och mådde ännu sämre. Snällheten och svårigheten att sätta gränser hade blivit en fälla.

- De här kvinnorna tyckte att de ställde upp för andra men fick ingen feedback. Enda vattenhålet var att stoppa i sig bullar, kakor och annat, säger Lisbeth Stahre som har skrivit boken "Snällfällan - att bryta med känslomässigt ätande".

Beteendet förekommer i alla åldrar och samhällsklasser, och det behöver inte vara några stora händelser som triggar känslo­ätandet. Oftast är det vardagens livspusslande som känns övermäktigt och får snällfällan att slå igen. Då åker en sötsak in i munnen, för det är du ju värd när maken inte förstår dig, barnen tjatar och chefen vill att du ska göra ännu mer.

 

Men maten ger bara kortsiktig lindring. Att inte kunna kontrollera sitt ätande är ofta förenat med skam och för den som vill gå ner i vikt blir det en plåga att ständigt råka ut för bakslag.

- Vår självbild påverkas av våra misslyckanden och lyckanden, och det tär på självkänslan att inte klara av att gå ner i vikt. Även om man är medveten om att man sitter med chokladbitarna igen kan man inte hejda sig, och då stoppar man ännu mer i munnen, säger Lisbeth Stahre.

Typiskt för kvinnor som fastnat i snäll­fällan är att de har jojo-bantat och testat olika bantningsmetoder utan att kunna behålla viktnedgången. Lisbeth Stahres metod innebär att man i stället tar reda på varför man äter som man gör för att komma tillrätta med övervikten. Att hoppas på en quick-fix med olika dieter fungerar inte, ­menar Lisbeth Stahre.

- Att titta efter varför man sitter med godispåsen är besvärligt. Men det är vägen man måste gå när man har hamnat i den här fällan och har en vikt som man inte känner sig bekväm med. Övervikt handlar inte om kostprogram med mindre fett eller kolhydrater, det handlar om hur man har det i vardagen.

När man väl börjar bli medveten om sitt ätmönster brukar det gå ganska snabbt att få en förändring. I terapin ingår också att lära sig sätta gränser och bygga upp självkänslan.

- De flesta kvinnor får inte bara insikter för sitt ätande utan om andra sammanhang också. De vågar börja ta tag i saker och ­accepterar inte sådant som man gjorde förut, säger Lisbeth Stahre.

Hon påpekar att metoden inte går ut på att banta i första hand utan på att stärka självkänslan. Det är okej att vara lite mullig om man trivs med det. Vi kvinnor behöver i stället rikta mer snällhet mot oss själva och inte känna skam om vi inte passar in i den ­rådande normen som pinnsmal.

- Vi måste ta tillbaka självbestämmandet över våra kroppar och inte bara klämma på våra magar, säger Lisbeth Stahre.

---

 

Kerstin har gått ner 10 kilo: "Jag hade svårt att säga nej"
Kerstin Martinelle Engberg, 52, flydde från konflikter och jobbiga känslor med mat. I dag har hon lärt sig att inte gå i snällfällan och är tio kilo lättare.

- Jag sköt undan mina behov och hade svårt att säga nej om någon bad om hjälp, säger hon.
Så länge hon kan minnas har vikten och ätandet vållat problem. En motgång på jobbet fick henne att köpa en chokladkaka på vägen hem, när andra tog en kaka tog hon flera stycken och en tråkig dag hemma slutade ofta med en räd i skafferiet.

- Jag åt för att jag var ledsen, besviken, när jag kände mig understimulerad eller om jag var arg på någon. I stället för att säga ifrån gick jag hem och åt och var jättearg. Jag insåg att det var galet men kunde inte hejda mig.
Trots att Kerstin Martinelle Engberg alltid har gillat att röra på sig kröp vikten stadigt uppåt. För att bli av med extrakilona testade hon olika bantningsdieter, men utan bestående resultat. Snart var hon tillbaka i känsloätandet igen.

- Även om jag åt ganska nyttigt mellan utsvävningarna blev det för mycket kalorier på en dag, säger hon.
 

 

Räddningen dök upp för fyra år sedan när hon läste om Lisbeth Stahres kognitiva terapimetod som beskrev hur tankar och känslor kan kopplas till ätbeteende.
Hon anmälde sig till en webbaserad kurs. Där fick hon verktyg till den förändring som hon hade saknat och fundera på sin självbild.

- Jag fick stanna upp och reflektera över varför jag till exempel satt och åt på något när min mamma blev sjuk. Det var jobbigt men nyttigt.
I dag kan tankarna på mat fortfarande dyka upp när livet bjuder på motgångar, men nu kan hon stå emot suget och har börjat prioritera sig själv.

- Har man tagit till sig metoden så har man den med sig hela tiden och kan säga stopp, jag ska inte ha den där bullen. Det är en stor hjälp, säger hon.

TECKEN PÅ ATT DU ÄR EN KÄNSLOÄTARE

* Känsloätare känner sig ofta sugna på något gott utan att förstå varför.

* Du äter för att belöna dig själv, som tröst eller när du är orolig, stressad eller trött - och du börjar gå upp i vikt.

* Du kan vara en känsloätare även om du inte är överviktig. Det är vanligt att man kompenserar godisätandet med att hoppa över middagen. Gör du det brukar sockersuget ganska snart slå till igen.

Steg 1: Svara på frågorna - och bli medveten om ditt känsloätande

Lisbeth Stahre har tagit fram ett program till Söndag som hjälper dig ur snällfällan.

Börja med att skriva ner svaren på följande tre frågor varje kväll i en vecka. Svaren är nyckeln till att gå vidare och bryta dina negativa tankemönster och lösa problemen som har gjort dig överviktig.

 

1. Vilka känslor har du upplevt i dag?

Gå igenom dagen, hände något som fick dig att bli arg, uppgiven eller ledsen? Skriv ner dina upplevelser.

2. Vad har hänt hemma och på jobbet i dag?

Ta reda på orsaken till dina känslor som du har skrivit ner. Gällde de i första hand kritik mot dig själv, vad du sa eller gjorde? Skriv ner dina upplevelser.

3. När har du ätit för mycket?

Gå igenom hur du har ätit under dagen och när du har ätit för mycket eller stoppat i dig sötsaker. Skriv ner vad du har ätit.

 

Sammanfatta veckan:

Nu är det dags att koppla ihop känsla-situation-beteende för att upptäcka vad som utlöser ditt känsloätande. Läs igenom vad du har skrivit ned och svara på följande frågor:

* Vilken eller vilka känslor har du främst upplevt under veckan (stressad, arg osv.)?

* När har känslorna kommit (på morgonen, kvällen osv.)?

* Vilka sammanhang har utlöst negativa känslor (jobbstress, relationsproblem, fått kritik osv.)?

* Hur ofta under veckan har du tappat kontroll över ditt ätande?

* Hur ofta åt du godis?

* Ser du något mönster?

 

Exempel: Jag känner mig ofta otillräcklig (känsla) på jobbet (situation) och har svårt att säga nej när chefen ber mig göra något fast det innebär att jag måste jobba över. Då har jag lätt för att köpa en chokladkaka (beteende) på för att jag tycker att jag är värd det och för att jag känner mig besviken (känsla) på mig själv för att jag är en sådan mes som ställer upp.

Steg 2: Så bryter du ditt negativa ätmönster

* Gå igenom dina känslor under veckan. Sätt sedan upp mål för att förändra ditt beteende när du vet vad som utlöser ditt känsloätande.

 

Stärk ditt självförtroende

Handlar de ofta om otillräcklighet, att du är besviken på dig själv, eller har svårt att säga nej kan det bero på att du har en dålig självkänsla. Gör dig av med gamla värderingar om hur du ska vara för att duga. Tänk efter av vilken anledning du har svårt att säga nej? Har det att göra med att du är orolig för att inte bli omtyckt?

 

Ta makten över ditt eget liv

Handlar dina känslor i stället om stress kan det bero på att du har för höga krav på dig själv - eller tror att andra har det på dig. Eller är det så att du inte är världens bästa på att planera? All stress är inte negativ, men den blir det om du låter stressen ta kontroll över dig.

 

Sätt gränser och lär dig att säga nej

Är du en mes? Låter du alltför ofta andra bestämma över dig? Är det familjens ost och skinka som gäller på frukostbordet? Sluta med det! Överraska med dina val och känn dig nöjd med dig själv.

 

Förändra dina tankemönster

Känner du ofta oro och ångest är det viktigt för dig att ta reda på var känslorna kommer ifrån. Ställ dig frågan om din oro verkligen är befogad. Ofta bär vi med oss tankefällor som trasslar till det i vardagen.

Kerstin Martinelle Engberg

Foto: Fotograf Maria Hansson

Ålder: 52.
Gör: Egen företagare, driver gymmet Curves för kvinnor.
Bor: Smedjebacken.
Familj: Man och tre barn Anton, 14, Sofia, 25 och Johan, 27.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här