Slumra dig till ett<br />bättre blodtryck

<p>Att ta en siesta på en halvtimme under eftermiddagen sänker ditt blodtryck visar ny forskning.</p>

Foto: Konstantin Yuganov

1 av 2: <p>Att ta en siesta på en halvtimme under eftermiddagen sänker ditt blodtryck visar ny forskning.</p>

<p>"Kroppen behöver ladda batterierna", säger professor Joep Perk.</p>

Foto: Mikael Sjöberg

2 av 2: <p>"Kroppen behöver ladda batterierna", säger professor Joep Perk.</p>

Ta en tupplur – och sänk ditt blodryck.

En ny studie visar att en siesta på eftermiddagen är effektivt för att få lägre blodtryck under hela dygnet.

– Kroppen behöver ladda batterierna. Att stressa av och sova en halvtimme sänker blodtrycket och minskar risken för hjärtinfarkt, säger professor Joep Perk.

Andra har också läst

Nästan två miljoner svenskar har högt blodtryck. Många vet inte ens om det. Högt blodtryck är en hälsofara som ökar risken för hjärtinfarkt och stroke markant.

Sunda levnadsvanor är första åtgärden. Och att sova en stund mitt på dagen kan vara hälsosamt, visar ny forskning.

I studien, som presenterades på den stora europeiska hjärtkongressen i London, ingick nästan 400 medelålders grekiska kvinnor och män med högt blodtryck. Resultaten visar att de som tog en tupplur hade lägre blodtryck än de som inte sov alls på dagen.

4 procent lägre blodtryck

Forskarna räknade bort andra faktorer som påverkar blodtrycket, som ålder, kön, rökning och vikt. Resultaten visade då att studiedeltagarna som tog siesta hade 4 procents lägre blodtryck på dagen och 6 procents lägre blodtryck på natten. De hade också friskare blodkärl.

Joep Perk, professor i hälsovetenskap vid Linnéuniversitetet, tycker att studien är intressant och välgjord.

– Siesta borde vara en jobbförmån! Den här studien visar att man inte behöver skämmas för att man parkerar kroppen i viloläge en stund mitt på dagen.

"Kroppen är byggd för att stressa kort"

Även om blodtryckssänkningen kan tyckas vara liten i procent sett kan den ha dramatisk effekt på hälsan. En daglig lur skulle kunna minska risken för hjärtinfarkt med 30 procent.

En halvtimmes tupplur minst tre dagar i veckan ger effekt. Men ju längre man sov desto större positiv effekt hade det på blodtrycket.

Professor Joep Perk tror att det handlar om att man minskar stressen.

– Kroppen är byggd för att stressa kort och intensivt, exempelvis vid jakt, och långa perioder av vila och hunger. En del djur dör om de stressar mer än tjugo minuter. Vi människor klarar stress lite bättre, men i längden är stress inte alls någon höjdare. Att varva ner minst en halvtimme och ladda om batterierna minskar stressen och plockar ner blodtrycket, säger han.

För den som inte vill - eller kan - slumra en stund mitt på dagen rekommenderar Joep Perk en promenad. 25 minuters rask promenad eller lätt jogg varje dag halverar risken för hjärtinfarkt - och ger dig sju år längre liv. Det visar ny tysk forskning som också presenterades på den stora hjärtkongressen.

Så sänker du ditt blodtryck - professorns sju bästa råd

1 Sluta röka. Den absolut viktigaste åtgärden som har störst effekt.

2 Rör på dig åtminstone en halvtimme varje dag.

3 Försök hålla normal vikt. Låt inte vikten sticka i väg.

4 Stressa av. Försök få stresskoll. Att ta en tupplur eller en vilostund mitt på dagen kan vara ett sätt.

5 Håll lite koll på saltet om du har högt blodtryck. Salt döljer sig ofta i färdigmat och bröd. I Finland har man halverat antalet strokefall genom tuffare lagar mot salt.

6 Ät mycket frukt och grönsaker och gärna fisk då och då.

7 Om du dricker alkohol, så drick lagom. Lite alkohol, som ett glas vin per dag, har en gynnsam effekt på hjärta och kärl. Men högt alkoholintag är skadligt på många olika sätt och kan bland annat orsaka högt blodtryck.

Så fungerar blodtrycket

Blodet transporterar syre till kroppens celler. När hjärtat pumpar ut blod till blodkärlen stiger trycket i dessa. Det kallas det övre trycket eller det systoliska blodtrycket.

Det undre trycket, det diastoliska blodtrycket, är det tryck som finns i blodkärlen mellan hjärtslagen. Blodtrycket mäts i millimeter kvicksilver, mm Hg, och anges med två värden, till exempel 120/80. Först anges det övre trycket och efter snedstrecket det undre trycket.

Hjärtat, njurarna, hjärnan och stora och små kärl tar skada av för högt blodtryck. Högt tryck ger ökad risk för stroke, hjärtförstoring och hjärtkärlsinsjuknande.

Normalt blodtryck hos en vuxen i viloläge är 100 – 140/60 – 90 mmHg.

Lätt förhöjt blodtryck är 140 – 160/ 90 – 100 mmHg.

Mer än 160/100 är högt blodtryck.

Ett lågt blodtryck anses i regel inte vara något hälsoproblem, utan tvärtom skyddande för hjärta och kärl. Bara symtomgivande lågt blodtryck, om man har besvär av yrsel och svimning, behandlas.

Du kan få hjälp att kolla ditt blodtryck på vårdcentralen och på många apotek. Det finns numera också bra blodtrycksmätare att köpa i handeln för att mäta sitt blodtryck hemma - bra för den som har konstaterat högt blodtryck och medicinerar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer