Miljontals svenskar lider av fotplågor. Men det finns hjälp att få, som till exempel fotmassage.
1 av 4: Miljontals svenskar lider av fotplågor. Men det finns hjälp att få, som till exempel fotmassage. Foto: Scott Areman
Brukar du ha ont i fötterna?  Erica Lamare, 35, hundvakt, Ekerö: "Nej, jag brukar inte få ont. Jag tror att det beror på att jag promenerar ganska ofta."
2 av 4: Brukar du ha ont i fötterna? Erica Lamare, 35, hundvakt, Ekerö: "Nej, jag brukar inte få ont. Jag tror att det beror på att jag promenerar ganska ofta." Foto: Jackeline Perez
Brukar du ha ont i fötterna? Josephine Broberg, 27, civilingenjör, Stockholm: "Ja, jag har ont i knät. Det är från en tidigare handbollsskada, då jag fick operera knät fyra gånger. Har fortfarande ont och kommer ha det hela livet. För att lindra smärtan brukar jag styrketräna."
3 av 4: Brukar du ha ont i fötterna? Josephine Broberg, 27, civilingenjör, Stockholm: "Ja, jag har ont i knät. Det är från en tidigare handbollsskada, då jag fick operera knät fyra gånger. Har fortfarande ont och kommer ha det hela livet. För att lindra smärtan brukar jag styrketräna." Foto: Jackeline Perez
Brukar du ha ont i fötterna? Pablo Muñoz, 26, bartender, Stockholm: "Ja, för att jag står på jobbet i flera timmar. Jag brukar lägga fötterna i fotbad och då brukar det kännas lite bättre."
4 av 4: Brukar du ha ont i fötterna? Pablo Muñoz, 26, bartender, Stockholm: "Ja, för att jag står på jobbet i flera timmar. Jag brukar lägga fötterna i fotbad och då brukar det kännas lite bättre." Foto: Jackeline Perez

Slipp värk i dina fötter med rätt knep

Smärta i fötterna är vanligt – och ofta är det hälsporre som ligger bakom problemen.

Men med rätt knep kan du lindra symtomen och förebygga att bli drabbad.

– Det är viktigt att vila och minska belastningen, säger fotspecialisten Michael Weber.

Miljontals svenskar lider av fotplågor som exempelvis hälsporre. Att intensiva joggingturer och promenader med hunden ligger bakom besvären är inte alls ovanligt. För de vanligaste orsakerna till onda fötter är hög belastning och träning där man går ut för hårt.

– Det är väldigt många som får fotskador för att de ökar på sin träning för snabbt, säger Michael Weber, som är podiater, och fortsätter;

– Har man fått hälsporre är det viktigt att vila och minska belastningen för att bli frisk, säger han.

En av de vanligaste orsakerna

Hälsporre är en av de vanligaste orsakerna till smärta i fötterna, berättar Michael Weber. Tillståndet innebär smärta i hälen som kommer sig av att senan i hålfoten överbelastats. Stretching av framför allt vadmuskeln och stötdämpande inlägg kan minska problemen, precis som massage i fotvalvet. Det kan man ge sig själv genom att rulla en tennisboll med foten mot golvet.

 

Har du artros utan att veta om det?

 

Belastning på foten, som orsakar hälsporre, kommer sig ofta av att man använder fel typ av skor. Bäst förutsättningar får du med en sko som har stadig sula och är stabil under hälen. Ibland kan man behöva hjälp för att anpassa sko efter behov.

– Rätt sko för rätt problem, men generellt kan man säga att en sko inte ska vara för gammal, för trång eller för kort. Många får problem för att de inte byter skor regelbundet, säger Michael Weber.

En annan vanligt anledning till onda fötter är Hallux Valgus som innebär att stortån är snedställd och pekar in mot de andra tårna. Problemen kan avhjälpas med inlägg, bekväma skor eller stöd mellan tårna. Men ibland behövs operation och därför kan det vara bra att söka upp en specialist för att få hjälp. Det gäller även fotsmärtor som inte går över, menar Weber.

– Det är jätteviktigt att få en diagnos om man har en skada, för olika problem kräver olika behandling, säger han.

Så förebygger du fotplågor

Välj rätt skor

Mångas fotproblem beror på att man använt för trånga, för korta eller för gamla skor. Så se över vad du har på fötterna och satsa på ett par skor som är stabila och mjuka under hälen. Välj även ett par som andas.

Massage

Det är viktigt att få i gång blodcirkulationen i fötterna för att förebygga och lindra smärta. Det kan du göra genom att inte sitta stilla för långa perioder eller med massage. Testa att massera fotvalvet med en tennisboll som du rullar med foten mot underlaget.

Gå inte ut för hårt

Mångas fotproblem beror på att de gått ut allt för hårt med träningen, så försök att hitta en balans när du trappar upp din träning. Har du hälsporre är det viktigt att du vilar för att bli frisk och undviker löpning och långa promenader. Men träningsformer som inte belastar hälsenan, exempelvis cykling och simning, går bra.

Klipp naglarna rätt

Felklippta naglar är något som kan skapa problem som nageltrång. Att klippa nageln i samma form som det vita på nageln är ett råd som kan minska risken för onödig smärta.

Fila lagom

Förhårdnader eller sprickor i hälen är ytterligare något som kan orsaka fotsmärta. Du kan komma långt med att fila, men undvik att fila för mycket. Ju mer du filar, ju snabbare växer förhårdnaden tillbaka. Du kan också bli hjälpt av att smörja fötterna med en fet, bra fotsalva eller kräm.

Källor: Vårdguiden 1177, Michael Weber, fotspecialist.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande