Testa tre veckor utan gluten och laktos och du kommer antagligen känna skillnad. Det finns både goda och nyttiga alternativ till vetet och mjölken, menar Ulrika Davidsson.
Testa tre veckor utan gluten och laktos och du kommer antagligen känna skillnad. Det finns både goda och nyttiga alternativ till vetet och mjölken, menar Ulrika Davidsson. Foto: MALTE DANIELSSON / EXPRESSEN MALTE DANIELSSON

Slipp svullen mage och gå ner 5 kilo i vikt

Slipp ballongmage och krånglig tarm med gluten- och ­laktosfri kost. Dessutom boostar det fettförbränningen och gör det lättare att gå ner i vikt.

- De flesta tjänar på att välja bort gluten och laktos, säger Ulrika Davidsson, kostexpert.

Ulrika Davidsson har träffat många som har problem att bryta ner gluten och inte mår bra av att äta det.

- Alla borde undvika gluten. Väldigt många har bekymmer med sin hälsa och mår inte bra av vare sig vetemjöl eller mjölk. Lyssna på kroppen! Mår du inte bra av maten, undvik den och ät som en gluten- eller laktosintolerant, säger Ulrika Davidsson.

Den som redan äter enligt GI-metoden äter nästan redan glutenfritt. Den stora förändringen ligger mest i att låta bli grädde, crème fraiche, yoghurt och ­andra mejeriprodukter.

- Jag lagar recept med tomatsåser, guacamole, tapenade och sådant där det inte behövs en gräddig sås, säger Ulrika Davidsson.

LÄS OCKSÅ: Glutenintolerant? Vanliga symtom vid celiaki

Glutenfritt ger hög förbränning

En del som försöker gå ner i vikt med GI eller LCHF och inte märker resultat äter troligen för mycket laktosprodukter. Först när de lägger av med det kommer viktnedgången i gång.

- Många som slutar med gluten och laktos får en högre förbränning. Andra hälsoeffekter kan vara att tarmproblem upphör, matsmältningen fungerar bättre, pms-besvär blir lindrigare och huden bättre, säger Ulrika Davidsson.

LÄS OCKSÅ: Laktosintolerant? Här är 14 saker du bör veta

Tappa 5 kilo med GI

Med normal GI-kost tappar du lätt fyra kilo på tre veckor.

Om du under dessa tre veckor också utesluter gluten och laktos, kan du få ett ännu bättre viktresultat än vad du normalt skulle få.

GI-kollen!

  • Bara för att det står glutenfritt behöver det inte vara GI-vänligt. Majsspagetti är ett sådant exempel. Det är glutenfritt, men innehåller mycket kolhydrater. Tänk på att ta hänsyn både till GI och glutenfritt - kolla innehållsförteckningen.
  • Laktosfria produkter innehåller tyvärr många tillsatser som till exempel stabiliseringsmedel och förtjockningsmedel. Vill du slippa tillsatserna, laga i stället mat som inte baseras på mejeriprodukter.
  • En del laktosfria produkter, som sojamjölk med vanilj- eller chokladsmak, har massor av extra socker tillsatt. Undvik dem om du vill vara GI-smart. Även här är det klokt att kolla på innehållsförteckningen. Ju längre fram en ingrediens står i innehållsförteckningen, desto mer finns det av den. Titta också på hur mycket kolhydrater produkten innehåller.

Aktuellt just nu