Slipp hormonkaoset – gå ner i vikt, sov bättre<br />

Efter 50 fick Ewa Åkerlind flera vanliga klimakterie­besvär. Läkaren rådde henne att varva ner.

Foto: Johanna Berglund

Efter 50 fick Ewa Åkerlind flera vanliga klimakterie­besvär. Läkaren rådde henne att varva ner.

Under perioder i livet, som graviditet och klimakterium, kan hormonell obalans göra att du mår dåligt. Men det går att påverka. Ulrika, 42, Ewa, 56, och Lisa, 40, har erfarenheter av klimakteriebesvär, övervikt och sömnproblem. Nu har de alla tre hittat hormonbalans.

Andra har också läst

Ewa drog ner på stressen: "Jag blev tvungen att välja väg"

Klimakteriet fick bokförläggaren Ewa Åkerlind, 56, att göra en livsstilsförändring. Hon bytte jobb för att stressa ner och började ta bättre hand om sin hälsa.

– Man klarar inte att hålla samma tempo när man blir äldre och måste lyssna mer på kroppen, säger hon.

I dag mår Ewa Åkerlind bättre än på länge. Hon tränar regelbundet, både hårdare pass och lugnande yoga. I våras sade hon upp sig från sitt jobb som kommunikatör efter att ha haft en för tung och stressande arbetsbörda under lång tid. Nu driver hon i stället det egna bokförlaget Ordberoende förlag där hon har förverkligat drömmen om att ge ut sina egna och andras böcker.

– Jag blev tvungen att välja väg till slut. I dag har jag tid att träffa vänner och ta hand om mitt barnbarn. Jag är dessutom snäll och trevlig när jag gör det, säger Ewa.

Ewa hade fyllt 50 och fick många av de klassiska klimakteriesymptomen, som vallningar, ojämnt humör, sömnsvårigheter och torra slemhinnor.

– Jag kände mig faktiskt ganska oförberedd på de fysiska och psykiska besvär som drabbade mig.

Under den här perioden blev också Ewas make allvarligt sjuk. Den psykiska stressen det innebar blev svårare att hantera eftersom hon kände sig allt stresskänsligare. Efter en tid sökte Ewa hjälp.

– Hos läkaren fick jag rådet att stressa ner och börja motionera.

Ewa var orolig för biverkningar och ville inte ta östrogen mot sina besvär. I stället blev en sundare livsstil hennes metod. Nu äter hon mer hälsosamt och tränar regelbundet.

– Man måste sköta om sig själv mer och mer ju äldre man blir. Minsta godisbit sätter sig runt magen på ett helt annat sätt än tidigare. Tränar jag inte är det även svårare att hålla humöret i balans, så det är verkligen viktigt för mig.

Ewa tycker att det är viktigt att gå till läkaren och prata om den nya situationen.

– Det är en stor omställning och det gäller att våga prioritera sig själv mer. Ibland måste man vara lite egoistisk och säga ifrån, för allas bästa, säger Ewa.

 

Experten: Symptomen börjar redan vid 35

– De hormonella förändringarna börjar redan i 35-årsåldern. Först sjunker progesteronet och man får mer PMS en till två veckor före mensen.

Tätare mens efter 40

I 40-årsåldern går man in i förklimakteriet då mensen brukar komma tätare och vara rikligare. Här sjunker progesteronet ytterligare och många får problem med humörsvängningar.

Torr hud och tårar

När även östrogenet och mensen försvinner är man i klimakteriet. Då är det vanligt att bland annat känna sig nedstämd, irriterad, orolig, ha lätt till tårar, svårt att sova, vallningar, torra slemhinnor, torr hud och minskad sexlust.

 

Mia Lundin, barnmorska och sjuksköterska inom gynekologi och obstetrik.

Mia Lundin är även författare till boken "Kaos i kvinno­hjärnan". Hon förespråkar främst bioidentiska hormoner, dessa bygger ofta på växthormoner och anses av förespråkarna vara bättre för kroppen och lättare att ta upp. Få läkare i Sverige arbetar med bioidentiska hormoner, många saknar kunskap. Ofta måste hormonerna specialbeställas. Det är inte säkert att de finns på svenska apotek. Det finns både bioidentiskt progesteron och östrogen.

 

 

Ulrika gick ner i vikt: "Jag har hittat balansen igen"

För drygt tio år sedan hade kostrådgivaren Ulrika Davidsson, 42, lyckats göra sig av med en efterhängsen övervikt på 30 kilo. Hon var nöjd med sin nya vikt och den återfunna balansen höll i sig flera år. Men så blev Ulrikas arbetsbörda allt tyngre. Hon började skriva böcker, höll föreläsningar och öppnade en hälsokostaffär. Sam­tidigt hade hon små barn att ta hand om.

- Det var en rolig period i livet som jag trodde att jag skulle klara. Jag mådde bra och kände inte alls att min kropp var nära att bränna ut sig, säger Ulrika.

Efter att ha gasat på för fullt i fem års tid började kroppen att ta stryk. Plötsligt blev förbränningen sämre och Ulrika fick svårt att hålla vikten.

- Jag såg över min kost, började skriva matdagbok och tränade ännu mer. Vi skaffade också en hund som jag var ute med några gånger om dagen.

Men konstigt nog gav träningen motsatt effekt och Ulrika gick upp i vikt. Dessutom hade kroppen börjat bete sig märkligt på andra sätt.

- Min kropp började lagra vätska. Jag kunde ha ett midjemått på morgonen och ett helt annat på kvällen. Cirkulationen blev också sämre, framför allt i benen, och jag började frysa mycket.

Till slut fick Ulrika nog och gick till läkaren för att ta reda på vad som var fel. Men där fick hon bara rådet att äta mindre och träna mer.

- Det här gör mig så arg. Vi är så många som hamnar i den här situationen och inte får någon hjälp.

Ulrika gav sig inte med läkarens dom utan gick vidare och fick höra talas om att man kunde göra ett salivtest. För omkring 2 000 kronor går testet att beställa på nätet, men Ulrika gjorde det genom en näringsterapeut. Svaret visade att Ulrika hade ett väldigt lågt progesteronvärde. Den låga halten av hormonet innebar en östrogendominans vilket minskade förbränningen.

- Vätskan samlade jag på mig eftersom kroppen förlorade den vätskedrivande effekt som progesteron har, och för mycket östrogen försämrar dessutom cirkulationen.

Ulrikas näringsterapeut gav henne rådet att börja ta bioidentiskt progesteron för att få upp nivåerna igen. Ett halvår senare visade ett nytt test att Ulrika hade lyckats. Samtidigt hade hon förändrat sin livsstil, sålt butiken och trappat ner på tempot.

- Jag kände snabbt förändringen i hela kroppen och alla symptom försvann. Förbränningen kom tillbaka, men för att hjälpa den lite på traven har jag lagt in fasta i min nya kostplan. Nu har jag gått ner till min normalvikt och hittat balansen igen.

 

 

Experten: Därför ökar vikten

Övervikt brukar bli ett problem för kvinnor i 40-50-årsåldern, när förklimakteriet och klimakteriet sätter i gång. Kroppen är orolig på grund av hormon­omställningen, man blir mer stresskänslig och då ökar kortisolnivån i kroppen. Det leder i sin tur till att man får högt insulin vilket gör att kroppen förvarar överflödiga kalorier kring magen.

Sug efter socker

Samtidigt sjunker serotoninet, som ökar känslan av välbefinnande, i den här åldern vilket leder till att många vill äta mer kolhydrater för att självmedicinera. Om man äter onyttigt när man är stressad är insulinet där för att lagra sockret.

Träna lagom

Många börjar träna mer när de märker att de går upp i vikt, men hård träning uppfattar kroppen som ytterligare en stressfaktor. Det kan göra att man går upp i vikt.

 

Lisa sover igen: "Graviditeten är en dimma"

När Lisa Carpevi, 40, väntade sitt första barn Sofia för sju år sedan visste hon inte hur kroppen skulle reagera och när hon några månader in i graviditeten slutade sova på nätterna tänkte hon först att det skulle gå över. Det gjorde det inte.

- Jag försökte hålla mig vaken till elva på kvällen, sen sov jag två eller tre timmar. Resten av natten låg jag klarvaken, säger Lisa.

Det upprepade sig natt efter natt. Lisa kunde känna sig trött, men det var ändå omöjligt att somna. Till slut fick hon nog och gick till sin mödravårdscentral.

- Först var det ingen som tog mig på allvar. Någon föreslog att det kunde bero på oro inför att bli mamma och att jag kanske behövde reda ut problem från barndomen.

Men Lisa hade tur och fick så småningom träffa en läkare som kände igen problemet.

- Flera kvinnor i hans släkt hade haft samma bekymmer så han förstod ganska snabbt att det var hormonellt. Det fanns egentligen inte så mycket att göra åt det, men jag blev sjukskriven när jag inte klarade av att jobba längre.

Jämfört med hur Lisa hade det under sin senaste graviditet tycker hon inte att den första var så mycket att klaga över. Då hade hon ju inga andra barn att ta hand om utan kunde ägna sig helt åt att vila.

- Jag upptäckte min tredje gravditet i femte veckan - för att jag slutade sova. Då hade vi två barn, och när min bonusson var här var det tre barn hemma. Den graviditeten är en dimma för mig.

I mitten av graviditeten blev Lisa sjukskriven på deltid och mot slutet på heltid. Det handlade bara om att försöka ta sig igenom dagarna. Hon gick upp på morgonen och såg till att alla kom i väg. På dagarna vilade hon för att hämta kraft till att äta middag och vara med familjen på kvällen.

- Jag gick bara upp drygt fyra kilo under tredje graviditeten. Men vi gjorde många ultra­ljud för att försäkra oss om att David växte, och han följde sin kurva hela tiden.

När dagen för förlossningen kom gick allting bra och Lisa födde sonen David som vägde 3,2 kilo. Efter åtta timmar som trebarnsmamma somnade hon tillsammans med sin nyfödde son.

- Min man tog en bild på oss när vi låg och sov. Då hade han inte sett mig sova på åtta månader.

Även om Lisa började sova bra igen efter förlossningen var det mycket som behövde repareras i familjen.

- Min mellankille Johan sa "Nu kan du lyfta mig igen, mamma". Det hade jag inte haft någon ork till alls under graviditeten.

 

Experten: Därför är det svårt att komma till ro

Sömnproblem som orsakas av att hormonerna är i gungning brukar handla om att man kör gasen i botten och inte kan koppla av i huvudet. Tankarna rusar i väg och man kommer inte till ro när det är dags att sova.

Efter förlossning

Sömnproblem som beror på hormonell obalans kan inträffa vid olika tillfällen i livet. När det gäller sömnrubbningar i samband med graviditet är de vanligast efter förlossningen, eftersom det är då nivåerna av östrogen och serotonin i kroppen sjunker.

Då flyr sömnen

Andra tidpunkter kvinnor brukar drabbas av sömnsvårigheter är i förklimakteriet, i klimakteriet och i samband med PMS, premenstruellt syndrom.

Beteendet ändras

När hormonerna förändras påverkar det kroppens signalsubstanser, vilka kontrollerar vårt beteende. En obalans gör att vi känner oss oharmoniska.

Ewa Åkerlind

Ålder: 56.

Gör: Driver det egna bokförlaget Ordberoende förlag.

Bor: Stockholm.

Familj: Särbo, två vuxna barn och ett barnbarn.

Ulrika Davidsson

Ålder: 42.

Gör: Kostrådgivare och kokboksförfattare.

Bor: Sollentuna utanför Stockholm och på Gotland.

Familj: Man, två barn, hund och katt.

Aktuell: Med "Ulrika Davidssons kokbok om 5:2".

Lisa Carpevi

Ålder: 40.

Gör: Samhällsentreprenör.

Bor: Sollentuna utanför Stockholm.

Familj: Maken Henrik, 41. Barnen Sofia, 7, Johan, 5, David, 2, och bonussonen Anton, 11.

Hormonerna påverkar varandra

Progesteron

Progesteron, eller gulkroppshormon, är ett kvinnligt könshormon som bland annat bildas i äggstockarna och binjurarna.

Om nivåerna förändras påverkas bland annat centrala funktioner i medvetandet och sinnesstämningen.

Östrogen

Östrogen är ett kvinnligt könshormon som främst tillverkas i äggstockarna. Östrogen och signalsubstansen serotonin i hjärnan är nära sammankopplade. Sjunker östrogenet följer serotoninet med.

För att kunna fungera bra behöver östrogen och progesteron varandra i rätt proportioner. När de är i balans mår vi som bäst.

Kortisol

Under de perioder i en kvinnas liv då hormonerna är i obalans, exempelvis under förklimakteriet och klimakteriet, är det många som upplever en ökad stress.

Stressen ökar binjurarnas produktion av stresshormonet kortisol.

Insulin

När mängden kortisol i kroppen ökar stiger även mängden av hormonet insulin, vilket i sin tur ger en ökad fettinlagring.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här