ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Slipp dåligt samvete

1/1

Slipp dåligt samvete

Släpa inte runt på dåligt samvete. Det framkallar bara känslor av att inte duga eller räcka till - som i sin tur skapar stress.

Har du ofta dåligt samvete?

Tack för din röst!

Har du ofta dåligt samvete?

Lagom mängd dåligt samvete vid rätt tillfälle kan vara bra. Det hjälper oss att avgöra vad som är rätt och fel.
Men det gäller att hitta balansen.
Vi påverkas av vår omgivning och där brukar det finns någon som är en busbra mamma, någon annan som tränar tre gånger i veckan, någon som sköter hemmet perfekt och dessutom hinner med alla kulturevenemang...
Och så tror vi att vi måste vara ALLT detta – i en och samma person! Vi ser inte vad de andra INTE är och glömmer att ingen kan vara allt.
Har du dessutom svag självkänsla och en tendens att mäta det egna värdet bara i det du gör och presterar, då är det lätt att trissa upp kraven på dig själv med dåligt samvete som följd.



8 steg mot ett gott samvete


1.
Börja med att göra en lista på vad du har dåligt samvete för – så märker du att du kan stryka en hel del av det.
2. Ta reda på vad som är viktigt, verkligt viktigt för dig i ditt liv. Lista alla dina åtaganden och stryk det som är onödigt.
3. Ge dig egentid eller jagtid. Inse att dygnet bara har 24 timmar och din uppgift är att prioritera efter bästa förstånd. Är du inte nöjd med hur det är i dag så måste du göra något annorlunda. Psykologiexperten Eva Johansson delar med sig av sina tips för ett lättare samvete. Foto: MAGNUS JÖNSSON
4. Se över din kravbild, många ställer helt omöjliga krav på sig själva. Du har både rättigheter och skyldigheter i livet – också mot dig själv.
5. Sluta älta det som inte gått bra eller det du inte är riktigt nöjd med. Tänker du ofta på det som är negativt är det dags för filterbyte. Börjar du lägga märke till de vardagliga guldkornen kommer du både att se och uppleva mer positivt i livet.
6. Fundera på om dina ”borde” skulle kunna ändras till ”jag skulle kunna” eller ”jag skulle kunna låta bli”. Och ”måste” kanske kan bli ”vill”.
7. Var tydlig med dina gränser, det
går att vara tydlig/bestämd utan att vara oförskämd. Om den föreslagna tiden, dagen, uppgiften inte passar dig, föreslå en annan. Genom att sätta gränser blir vi tydliga både för oss själva och andra.
8. Förläng pauserna mellan ut-brotten av dåligt samvete. När det pockar på uppmärksamhet, värdera och lägga in det på en skala mellan 1 och 10. Och ta det på allvar först vid en sjua.