Måste allt vara skinande rent? Du kanske är en prestationsprinsessa i sådana fall.
Måste allt vara skinande rent? Du kanske är en prestationsprinsessa i sådana fall. Foto: Shutterstock

Släpp kraven nu - du duger som du är

Prestationsprinsessor finns överallt. Kanske är du en av dem som inte kan bjud hem folk utan att skura hemmet skinande rent först, och som i alla situationer måste vara bäst - och värst. Det finns enkla knep för att släppa kraven.

Perfektionisten ska alltid vara värst.

- Berättar du om dina semesterplaner försöker hon bräcka dig, säger experten och före detta superperfektionisten Elizabeth Gummesson.

Allt är en tävling. Perfektionistens strävan efter att vara värst handlar inte bara om att vilja ha det bättre. Det är omvänt också.

Elizabeth Gummesson. Foto: Foto: Magnus Jönsson
- Om du är sjuk och förkyld har hon alltid haft det lite värre, säger Elizabeth Gummesson, krishanterare, coach och författare till bland annat "Bli fri från perfektionism - på en timme" och "Good enough".

 

För några år sedan var Elizabeth själv uppslukad av att göra perfekta prestationer, oavsett om det handlade om att göra en arbetsuppgift noggrant eller att vara punktlig. Hon skulle vara snabbast och alltid framstå som den som gjorde det lilla extra.

- Skulle någon komma på fika såg jag till att ha absolut välstädat, och det var helt uteslutet att köpa fikabröd. Jag bakade verkligen sju sorters kakor, säger hon.

Viktigast för Elizabeth och för en typisk perfektionist är att visa upp sin duktighet för alla andra, och därmed få bekräftelse. När en perfektionist ska ha en middag, kan förberedelserna med att välja servetter, fundera på dukning och handla mat ta flera dagar, trots att det bara är en vanlig middag. När vännerna kommer finns inte så mycket energi kvar.

Ingen panik. Det gör inget om badrummet är lite smutsigt. Foto: Foto: Wavebreakmedia Ltd
- Det märkliga är att man samtidigt vill få det att framstå som något enkelt man bara "slängde ihop". Jag skulle aldrig erkänna att jag var trött. Jag var svintrött, men slentrianmässigt svarade jag att jag mådde jättebra, säger Elizabeth.

 

Elizabeth blev till slut medveten om sitt beteende, såg mönster och vad det fick för konsekvenser. Hon började våga ta mer utrymme, säga ifrån och göra arbetsuppgifter som hon aldrig tidigare skulle vågat göra - och rädslan byttes ut till nyfikenhet. Erkännandet och önskan om att förändra blev vägen till en lugnare och tryggare person.

Viljan att vara perfekt behöver inte alltid vara fel. Problemet kommer när prestationskraven finns i jobbet, relationer, träningen och på så många områden att det inte går att hantera.

- Det finns ingen glädje i det då. Men att släppa kraven handlar inte om att aldrig ha några ambitioner eller att inte vilja vinna. Det handlar om att veta när du ska bromsa och när du ska gasa - och känna trygghet i det.

Elizabeths Gummessons 8 enkla tips

Så släpper du kraven
Erkänn att du är en perfektionist och förstå att det är ett problem för dig. Du kan inte bli fri från det för någon annans skull än din egen.
Träna på att släppa kontrollbehovet genom att bjuda in folk i ditt hem utan att städa först.
Tidsbegränsa dig. Bestäm hur mycket tid du får ägna åt en viss förberedelse och dra inte över på tiden.
Gör en god gärning - utan att berätta att det var du som gjorde den. På så vis tränar du på att inte jaga bekräftelse. Det kan vara jättekämpigt för en perfektionist, men försök!
Var spontan. Spontanitet är inget som perfektionister är förtjusta i, men träna på att göra det som faller dig in. Gå efter var din spontana glädje finns just nu.
Visa dig sårbar någon gång - var inte så jäkla duktig! Om du råkar göra något som inte blir så bra, kan det till och med bli en rolig historia senare.
Säg nej. Du måste inte vara alla till lags. Vad händer om du är dig själv till lags i stället? Träna på att säga nej för att få plats för ett ja.
Be om hjälp - även om du inte behöver. Träna på meningen "åh, kan inte du hjälpa mig?", det kan handla om vad som helst. Ensam är inte alltid stark.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!