Annons
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Skönhet

Publicerad 8 jun 2014 12:00

Parfym med rätt doft kan göra dig snyggare

Guess Girl Belle 30ml, 315 kronor. Med doft av rosa champagne, viol, mysk och sandelträ.

Guess Girl Belle 30ml, 315 kronor. Med doft av rosa champagne, viol, mysk och sandelträ.

1/6

Loverdose Tattoo EDT från Diesel. Med doft av apelsinblommor, magnolia och tonkabönor i hjärtformad flaska. 390 kr/30 ml, 545 kr/50 ml.

Loverdose Tattoo EDT från Diesel. Med doft av apelsinblommor, magnolia och tonkabönor i hjärtformad flaska. 390 kr/30 ml, 545 kr/50 ml.

2/6

Omnia Indian Garnet från Bvlgari med doft av mandarin, saffran och Osmanthus. 620 kronor/40 ml.

Omnia Indian Garnet från Bvlgari med doft av mandarin, saffran och Osmanthus. 620 kronor/40 ml.

3/6

Foto: Ulysse Fréchelin

Acqua de Gioia EdT med doft av citron och jasmin. 485 kr/30 ml, 630 kr/50 ml.

Acqua de Gioia EdT med doft av citron och jasmin. 485 kr/30 ml, 630 kr/50 ml.

4/6

Fijan Water Lotus från The Bodyshop. Med doft av vattenlotus och mandarin. Mini Edt finns i 9 olika dofter och landar i butik 3 juli. 95 kronor/10 ml.

Fijan Water Lotus från The Bodyshop. Med doft av vattenlotus och mandarin. Mini Edt finns i 9 olika dofter och landar i butik 3 juli. 95 kronor/10 ml.

5/6

Zen Sun från Shiseido, 645 kronor. Med doft av mango, bergamot och körbärsblommor.

Zen Sun från Shiseido, 645 kronor. Med doft av mango, bergamot och körbärsblommor.

6/6

Parfym gör inte bara att du luktar gott - är den rätt för dig gör den att du blir snyggare också.

En ny studie visar att rätt lukt har större betydelse än vad du kanske trott.

En och samma kvinna tenderar att upplevas som mer attraktiv om hon luktar gott, visar den nya forskningen som Daily Mail rapporterar om.

Men dofter kan inte göra underverk. Studien, som utförts av Monell Chemical Senses Center, visar att en behaglig doft gör att unga ansikten upplevdes som ännu yngre - men det fick motsatt effekt på äldre ansikten. Doften gjorde att äldre kvinnor upplevdes som ännu äldre.

I studien fick 18 unga personer titta på bilder på åtta kvinnor i olika åldrar samtidigt som olika dofter släpptes ut. De fick sedan betygsätta hur attraktiva de tyckte att ansiktena såg ut och uppskatta deras ålder. Resultatet visar att det visuella intrycket av ansiktsdragens attraktionskraft påverkades tydligt av dofterna, skriver Daily Mail.
– Nästa steg blir att se om resultaten blir det samma i utvärderingen av manlig attraktionskraft, säger Jean-Marc Dessirier, en av författarna bakom studien, till Daily Mail.

Relaterat