Nya riktlinjer för hudvårdsbehandlingar ska öka säkerheten
Skönhetsbranschen svämmar över av oseriösa aktörer och outbildade hudterapeuter.
Brännskador och fula ärr är bara några av riskerna du tar när du går på salong.
Nu lanseras nya riktlinjer för att skydda konsumenten.
– Det kommer inte lösa problemet, men det är ett steg i rätt riktning, säger Anna Sjögren, projektledare på Svenska institutet för standarder.
Lagstiftningen som i dag gäller för skönhetsbehandlingar och estetisk kirurgi ger inte ett fullvärdigt skydd för konsumenten. Det innebär exempelvis att vem som helst kan injicera fillers, att personer som inte är nöjda med en bröstförstoring eller blivit brännskadad av en laserbehandling kan ha svårt att bli kompenserad.
Sedan tidigare finns det två framtagna europeiska standarder, en för estetisk kirurgi och en för icke-kirurgiska medicinska ingrepp. Nu kommer publiceras en tredje standard som gäller hudvårdstjänster.
– När det gäller hudvårdsbehandlingar och andra typer av skönhetsbehandlingar är det otydligt vilka regler som gäller. Det kan göra det svårt för konsumenter att veta vilka utförare som är seriösa, och för seriösa utövare att visa att det är seriösa, säger Anna Sjögren, projektledare på Svenska institutet för standarder, SIS.
Det är den första standarden för just hudvårdsbehandlingar och har tagits fram gemensamt av 25 europeiska länder.
LÄS OCKSÅ: Forskaren krossar nio vanliga myter om hudvård
Vad innebär standarden?
Hela Europa omfattas av den nya standarden som är ett slags riktlinjer. Tanken är att de ska öka konsumentsäkerheten och kvaliteten på tjänsterna. De ska dock inte misstas som regler – det är upp till utövaren att själv bestämma om de ställer sig bakom standarden.



– Det är ett första steg. Det kommer inte lösa problemet med alla oseriösa aktörer på marknaden, men det är ett steg i rätt riktning och ju fler som antar standarden, desto högre kvalitet, säger Anna Sjögren.
I standarden definieras vilka krav som ställs på den som erbjuder ansiktsbehandling, hårborttagning, mikroneedling och kemisk peeling.
Bland annat ska följande punkter uppfyllas:
Utföraren ska vara utbildad hudterapeut.
Konsumenten ska få ordentlig information och risker med behandlingen.
Utföraren ska göra en bakgrundskoll, det vill säga fråga om tidigare erfarenheter av behandlingar och eventuella sjukdomar.
Konsumenten ska få information om kostnaden innan behandling.
Salongen ska ha behandlings-/patientskadeförsäkringar och kundolycksfallsförsäkring.
Behandlingsrummet ska vara hygieniskt utformat, det vill säga skilt från personalutrymmen, rent och med tillgång till vatten.
Alla verktyg ska vara sterila.
LÄS OCKSÅ: Tvättar du håret fel? Frisören om vanliga misstagen
Checklista för dig som konsument
För den som vill göra en hudvårdsbehandling kan det vara många frågor att hålla i huvudet, även om det är viktigt för den egna säkerhetens skull. Förutom att se sig om i lokalen rekommenderar Anna Sjögren att fråga om personens utbildning.
– Jag skulle fråga om kompetensen: Var är personen utbildad och kan den visa intyg på det. Är man med i någon branschorganisation?
Sveriges Konsumenter, som är en av de organisationer som varit med i arbetet med standarden, har tagit fram en checklista att ta med sig inför sitt besök på en salong eller klinik – oavsett om det handlar om kirurgi eller en peeling.
– Som konsument tycker jag det är väldigt viktigt att man ska vara trygg när man lägger sig under en apparat, genomgår en peeling eller injektioner. Alla borde ta kontroll över sin situation, för vi kan inte räkna med att det finns regler, säger Gerd Klang, representant från Sveriges Konsumenter.
Nedan kan du läsa checklistan som hon skrivit.
Checklista från Sveriges Konsumenter
1. Kolla kompetensen
Vilken utbildning eller kompetens har den som gör behandlingen eller ingreppet?
Hur visar de att de uppfyller kompetenskraven? Har de gått en hel yrkesutbildning?
Om utföraren är med i någon branschorganisation är det också ett tecken på seriositet eftersom de ofta har krav på kompetens på sina medlemmar. Titta efter intyg, ID-bricka eller auktorisation.
Ställer sig utföraren och salongen bakom den för dem relevanta europeiska
standarden? Fråga!
2. Ordentlig information ska finnas
Får du information om vad behandlingen eller ingreppet innebär? Förklarar de vilka risker och komplikationer som kan uppstå? Denna information ska finnas skriftligt. Gå också noggrant igenom förväntat resultat. Det är viktigt att allt sker med ditt medgivande.
3. Rätt försäkringar ska finnas
Fråga om det finns behandlings/patientskadeförsäkringar och
kundolycksfallsförsäkring. Om någonting går fel ska det inte vara du som står för alla kostnader. Be om intyg på detta.
4. Betänketid ska ingå
Seriösa företag låter konsumenten få betänketid. När det gäller större kirurgiska ingrepp ska betänketiden vara minst en vecka så att det finns möjlighet att fundera och eventuellt ångra sig.
5. Lokalen ska vara professionellt utformad och utrustad
Det händer att behandlingarna sker i vanliga lägenheter som sällan uppfyller krav för vare sig säkerhet eller hygien. Vad gäller hudvård ska stickande och skärande verksamhet vara anmäld till och godkänd av kommunens miljöförvaltning. Lokalen ska vara hygieniskt utformad, instrument som används ska vara rena och steriliserade, sprutor och nålar ska vara sterilförpackade. Handdukar och behandlingsbritsar ska vara rena. Det ska finnas tillgång till toalett och handfat.
6. Dubbelkolla villkoren
Läs noggrant igenom avtalet. Granska vad som ingår så att du ser totalkostnaden för ingreppet eller behandlingen. Oseriösa aktörer lägger gärna till oväntade kostnader i efterhand. Läs igenom vad som gäller om man blir missnöjd med resultatet. Skriv aldrig på ett avtal där utföraren kan friskriva sig ansvar.
7. Eftervård ska finnas
Kolla att det finns tillgång till råd, eftervård och rehabilitering vid behov.
8. Säkerheten går först
Säkerhetsutrustning ska finnas vid behov, exempelvis ska du få skyddsglasögon om laser används.
9. Personuppgifter ska behandlas med sekretess
Fråga hur dina personuppgifter och journal används, så att dina personuppgifter inte hamnar i fel händer.
10. Kolla referenser
Vid större ingrepp är det viktigt att fråga efter referenser från tidigare utförda behandlingar eller ingrepp.
Källa: Sveriges konsumenter/Gerd Klang