Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Skönhet>Hudvård

Publicerad 23 sep 2019 09:00

Nya riktlinjer för hudvårdsbehandlingar ska öka säkerheten

Skönhetsbranschen svämmar över av oseriösa aktörer och outbildade hudterapeuter.

Brännskador och fula ärr är bara några av riskerna du tar när du går på salong.

Nu lanseras nya riktlinjer för att skydda konsumenten.

– Det kommer inte lösa problemet, men det är ett steg i rätt riktning, säger Anna Sjögren, projektledare på Svenska institutet för standarder.

Lagstiftningen som i dag gäller för skönhetsbehandlingar och estetisk kirurgi ger inte ett fullvärdigt skydd för konsumenten. Det innebär exempelvis att vem som helst kan injicera fillers, att personer som inte är nöjda med en bröstförstoring eller blivit brännskadad av en laserbehandling kan ha svårt att bli kompenserad. 

Sedan tidigare finns det två framtagna europeiska standarder, en för estetisk kirurgi och en för icke-kirurgiska medicinska ingrepp. Nu kommer publiceras en tredje standard som gäller hudvårdstjänster.

– När det gäller hudvårdsbehandlingar och andra typer av skönhetsbehandlingar är det otydligt vilka regler som gäller. Det kan göra det svårt för konsumenter att veta vilka utförare som är seriösa, och för seriösa utövare att visa att det är seriösa, säger Anna Sjögren, projektledare på Svenska institutet för standarder, SIS.

Det är den första standarden för just hudvårdsbehandlingar och har tagits fram gemensamt av 25 europeiska länder. 

LÄS OCKSÅ: Forskaren krossar nio vanliga myter om hudvård

Vad innebär standarden?

Hela Europa omfattas av den nya standarden som är ett slags riktlinjer. Tanken är att de ska öka konsumentsäkerheten och kvaliteten på tjänsterna. De ska dock inte misstas som regler – det är upp till utövaren att själv bestämma om de ställer sig bakom standarden.

Anna Sjögren är projektledare för SIS.

Foto: ©Sten Jansin 2016

– Det är ett första steg. Det kommer inte lösa problemet med alla oseriösa aktörer på marknaden, men det är ett steg i rätt riktning och ju fler som antar standarden, desto högre kvalitet, säger Anna Sjögren.

I standarden definieras vilka krav som ställs på den som erbjuder ansiktsbehandling, hårborttagning, mikroneedling och kemisk peeling. 

Bland annat ska följande punkter uppfyllas:

Utföraren ska vara utbildad hudterapeut.

Konsumenten ska få ordentlig information och risker med behandlingen.

Utföraren ska göra en bakgrundskoll, det vill säga fråga om tidigare erfarenheter av behandlingar och eventuella sjukdomar.

Konsumenten ska få information om kostnaden innan behandling.

Salongen ska ha behandlings-/patientskadeförsäkringar och kundolycksfallsförsäkring.

Behandlingsrummet ska vara hygieniskt utformat, det vill säga skilt från personalutrymmen, rent och med tillgång till vatten.

Alla verktyg ska vara sterila.

LÄS OCKSÅ: Tvättar du håret fel? Frisören om vanliga misstagen

Checklista för dig som konsument

För den som vill göra en hudvårdsbehandling kan det vara många frågor att hålla i huvudet, även om det är viktigt för den egna säkerhetens skull. Förutom att se sig om i lokalen rekommenderar Anna Sjögren att fråga om personens utbildning.

– Jag skulle fråga om kompetensen: Var är personen utbildad och kan den visa intyg på det. Är man med i någon branschorganisation?

Sveriges Konsumenter, som är en av de organisationer som varit med i arbetet med standarden, har tagit fram en checklista att ta med sig inför sitt besök på en salong eller klinik – oavsett om det handlar om kirurgi eller en peeling.

– Som konsument tycker jag det är väldigt viktigt att man ska vara trygg när man lägger sig under en apparat, genomgår en peeling eller injektioner. Alla borde ta kontroll över sin situation, för vi kan inte räkna med att det finns regler, säger Gerd Klang, representant från Sveriges Konsumenter.

Nedan kan du läsa checklistan som hon skrivit.