Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Skönhet>Hudvård

Publicerad 23 jan 2018 06:00

Hudvårdsprodukten svenskar använder mest - oavsett ålder

Ansiktsmasker var i synnerhet populärt hos de yngre deltgarna.

Ansiktsmasker var i synnerhet populärt hos de yngre deltgarna.

1/2

Foto: Shutterstock

Ansiktstvätt av något slag var den flitigast använda produkten oavsett ålder.

Ansiktstvätt av något slag var den flitigast använda produkten oavsett ålder.

2/2

Foto: Shutterstock

I dag kan du välja och vraka bland otaliga skönhetsprodukter.

Men det finns en produkt som står sig trots flödet av nya innovationer.

Det här är Sveriges populäraste hudvårdsprodukt, enligt Kicks.

Intresset för hudvård växer, och enligt skönhetskedjan Kicks senaste kundundersökning ökar också antalet flaskor och tuber i badrumshyllan. När 2 491 personer tillfrågades om de använder fler produkter i dag än för ett år sedan stämde det in på hälften. Framför allt hos den yngre målgruppen, i åldern 16-25, har antalet produkter i den dagliga rutinen ökat.

LÄS OCKSÅ: Experten: Så slipper du torr hy i vinter 

Vanligaste produkten i hudvårdsrutinen

Vad för skönhetsprodukter som tar plats i badrummet varierar i de olika åldersgrupperna. Medan serum och ögonkräm används flitigt av personer över 40 år är olika fuktmister, precleanseprodukter och syrapeelingar populärast hos personer mellan 20-35. 

Men det finns en produkt som är lika vanlig i samtliga ålderskategorier: Ansiktsrengöring. Hela 78 procent använder någon form av ansiktsrengöring dagligen. Strax därefter kommer dagkräm med spf (70 procent) och nattkräm (62 procent).

Däremot verkar essens, en slags hybrid mellan toner och serum, inte ha slagit som produkt. Endast fyra procent av alla respondenter uppgav att de använder det.

När det kommer till veckovis användande toppar ansiktsmask och peeling och scrub listan. Utslaget på alla målgrupper använder 13 procent brun-utan-sol-produkter varje vecka. Men två generationer sticker ut som flitigare användare - 20-åringarna och 60-åringarna.

LÄS MER: Tvätta ansiktet: 7 misstag du inte ska göra

Vill ha en multiprodukt

Trots att hälften upplever att de använder fler produkter i dag än för ett år sedan – 3-4 steg är vanligast, men flera är uppe i sex steg – verkar det finnas en önskan om att förenkla den dagliga rutinen. I undersökningen framkom att användarna drömmer om en allt-i-ett-produkt, till exempel en ansiktstvätt som återfuktar lika mycket som en fuktkräm eller en ögonkräm som fungerar som fransserum.

Undersökningen genomfördes av Kicks i samarbete med NEPA i oktober 2017. 2 491 personer ur företagets kundpanel deltog.