ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Skönhet
Publicerad 14 sep 2015 12.53

H&M valde modell i slöja – kärlekshyllas på sociala medier

<span>Mariah Idrissi bakom kulisserna under inspelningen av H&amp;M:s reklamfilm &quot;Close the Loop&quot;.</span>

Mariah Idrissi bakom kulisserna under inspelningen av H&M:s reklamfilm "Close the Loop".

1/2

Foto: H&M

<span>Mariah i &quot;Close the Loop&quot;. </span>

Mariah i "Close the Loop".

2/2

Foto: H&M/Youtube

Mariah Idrissi poserar i slöja i H&M:s kampanj "Close the Loop".

Nu kärleksbombas både H&M och Mariah på sociala medier.

"Det är många muslimska kvinnor som älskar att shoppa på H&M och nu älskar vi er ännu mer", skriver en person på Facebook.

Hon är en av många stjärnor i H&M:s kampanj "Close the Loop".

Kampanjen handlar om att det inte finns några regler inom mode när det kommer till personlig stil. Förutom en – nämligen att återanvända sina kläder.

LÄS MER: Nya utmaningen: Fyra plagg på en vecka.

Klädd i blekrosa kappa, vida svarta byxor, runda solglasögon, mönstrad hijab och guldsmycken står Mariah Idrissi från London i en dörröppning och ser så där avslappnat chic ut.

Bara Mariahs blotta uppenbarelse har fått människor att ösa kärlek över både H&M och Mariah Hidrissi i sociala medier.

"GRYMT! Tack H&M. Det är många muslimska kvinnor som älskar att shoppa på H&M och nu älskar vi er ännu mer", skriver en användare på Facebook och hundratals andra fortsätter:

"Så jävla ballt och rätt i tiden att H&M lyfter fram alla sorts människor i deras reklam".

"Så glad att se en hijabi i er kampanj. Tack H&M".

"Bra gjort, H&M".

H&M hyllas för kampanjen

Videon har i skrivande stund delats cirka 900 gånger och kampanjbilden på Mariah cirka 1 400 gånger – bara från H&M:s egna Facebook-sida.

Videon har setts av över 6 miljoner människor på Youtube.

Flera stora sajter har uppmärksammat kampanjen och beskriver Mariah som "H&M:s första muslimska modell".

Bloggaren Muslim Girl skriver:

"Mariah Idrissi är inte bara en modell i en kampanj, hon har fått folk att öppna ögonen. På ett enkelt och diskret sätt har hon fått andra att se på muslimska kvinnor utan rädsla eller förakt, och i stället med en sund nyfikenhet".

På H&M är man glada över mottagandet.

– På H&M vill vi erbjuda mode för många olika tillfällen och till många olika kunder som gör det möjligt att uttrycka sin personliga stil. Genom vår reklampolicy åtar vi oss att visa modeller med olika look, stilar och kulturella bakgrunder, säger H&M:s presskontakt Joanna Morell och fortsätter:

– Självklart vill vi att vår reklam ska inspirera så många människor som möjligt och vi riktar oss därför mot en mångfaldig målgrupp. Vi förespråkar inte något särskilt ideal eller uppmuntrar inte någon särskild livsstil och den här kampanjfilmen illustrerar det.

Personligheterna i filmen använder en mix av H&M-plagg och privata plagg.

LÄS MER: Allt du behöver veta om H&M:s nästa designsamarbete.

Mariah Idrissi på Instagram:

H&M recycle awareness ad - 'close the loop' is out, link in bio, check it out it's a good cause 😎✌🏽️ #hm

Ett foto publicerat av Salon Marrakesh London (@mariahidrissi)

Relaterat