Ät det här idag - så räddar du ditt slitna hår

Slitet hår? Kluvna toppar?

Så här gör du för att få friskt hår bara genom att äta dig mätt!

Allt om Mode har samlat 10 basvaror, fullpackade med viktiga ämnen, som både balanserar dina matvanor och stärker ditt hår.

Källa: nutrition.about.com

1. Fisk

Lax och tonfisk är rikt på protein, omega 3 och vitamin D. Perfekt för håret! Sno ihop en härlig grönsallad som tillbehör eller ät direkt som sushi.

Sill, sardiner och öring är också utmärkta förslag.


2. Bladgrönsaker

Spenat, mangold och grönkål är både nyttigt och bra för frillan. De är sprängfyllda med vitamin A, Vitamin C, järn och kalcium. Sautera med lite olivolja och vitlök för en härlig sidorätt.


3. Nötter

Nötter är givet på den här listan! Framför allt mandel, valnötter och pekannötter. Rikt på protein, mineraler, vitamin E och biotin. Valnötter innehåller dessutom omega 3. Ät råa som snacks eller rosta och strö över salladen.


4. Sötpotatis

Alla vet att sötpotatis är svingott, men att det är bra för håret kanske inte är lika självklart?

Hur som helst innehåller det vitamin A, vitamin C, järn och kalcium så det både räcker och blir över. Baka potatisen i ugnen eller gör ett mos. Möjligheterna är oändliga.


Foto: Ruslan Olinchuk

5. Magert nötkött

Nötkött är en grym källa för protein och zink. För att hålla nere kalorierna kan du välja en magrare styckdetalj som filet mignon.


6. Ostron

Havets juveler, ostron, är också en finfin ingrediens för att hålla håret fräscht. Mycket zink och protein är några av fördelarna. Ät ostronen råa, bjud på Ostron Rockefeller eller våga dig på en ostronstuvning.


7. Röd paprika

Röd paprika är en perfekt basvara både för din matlagning och ditt hår. Rikt på vitamin A och vitamin C. Går att rosta med andra grönsaker, använda i grytor eller äta råa på smörgåsen. Det är upp till dig.


Foto: Sergei Kleshnev

8. Ägg

Protein, biotin, vitamin A, vitamin E, järn och kalcium är bara några av fördelarna med att börja morgonen med ett ägg.


9. Baljväxter

Torkade bönor, linser och sojabönor är rikt på protein, zink, järn och biotin. Baka lite bönor och använd som topping på dina bakade sötpotatisar! Eller varför inte en linssoppa?


Foto: Joerg Beuge

10. Mejeriprodukter

Mejeriprodukter har högt proteinvärde och innehåller vitamin D och kalcium. Vill du dra ner på kalorierna så håll dig till mager mjölk och ost. Ät exempelvis lite grekisk yoghurt med honung bär och nötter till frukost.

Är du laktosintolerant så passar mandel-, ris- och sojamjölk bra alternativ.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!