Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 23 jan 2018 15:27

Skippa ursäkterna och kom i gång med träningen

"Att träna betyder inte att du måste avsätta timmar", säger Erika Kits Gölevik, PT och träningscoach i hälsoappen Wellie.

"Att träna betyder inte att du måste avsätta timmar", säger Erika Kits Gölevik, PT och träningscoach i hälsoappen Wellie.

1/2

Foto: KRISTIAN POHL

Träning handlar om att använda din kropp till det den är skapt för: rörelse.

Träning handlar om att använda din kropp till det den är skapt för: rörelse.

2/2

Foto: Shutterstock

Hjälp dig själv komma förbi ursäkterna för att inte träna, en gång för alla. Här är tipsen som verkligen fungerar från nya hälsoappen Wellie och träningscoachen Erika Kits Gölevik.

Har du svårt att hitta lusten att verkligen komma i gång med träningen? Wellies träningsexpert Erika Kits Gölevik guidar dig förbi alla ursäkter du kan komma på och hjälper dig att hitta glädjen i att röra på sig.

Erikas träningsfilosofi är självklar och enkel: det är inte hur du rör dig som spelar roll – utan ATT du rör dig!

KOM IGÅNG MED TRÄNINGEN MED WELLIE: Bli medlem här! 

1. "Jag är för stel för yoga"

Goda nyheter! Det är faktiskt toppen att du är stel, för yogan kommer att göra dig mjukare. Då behöver varken kunna linda benen runt halsen eller ens nå tårna när du lutar dig framåt för att kunna yoga. Tvärtom!

Yogan hjälper dig att släppa yttre krav och i stället lära känna dig själv och din kropp bättre. Och framför allt: den hjälper dig att landa, stressa ner och andas - samtidigt som du blir starkare och mjukare. 

En varning dock: när du väl har börjat med yoga kommer du aldrig kunna sluta, den blir en skön och nödvändig del både av din träning och ditt liv. 

2. "Jag hinner inte träna" 

Att träna betyder inte att du måste avsätta timmar. Det handlar om att använda din kropp till det den är skapt för: rörelse! Och för det krävs ingen dyr utrusning eller några dyra gymkort - bara rör dig, där du är. Lite nu, lite då, lite sen. Och vips – så har du hunnit träna! 

Träning behöver inte ta lång tid, Erika förklarar sin träningsfilosofi:

LÄS OCKSÅ: 5 knep som får dig att älska träning

3. "Jag blir sjuk när jag börjar träna" 

Är du en av dem som alltid blir förkyld så fort du kommer i gång med att träna? Det beror faktiskt väldigt sällan på själva träningen, utan snarare på att vi ofta drar ner på matintaget i samma veva som vi börjar träna. Om kroppen inte har någonting att återhämta sig med efter träningen sänks immunförsvaret och du blir lättare sjuk. 

Så börja mjukt och var noga med att alltid äta efter träning. Då ger du din kropp optimala förutsättningar att hålla både dig och ditt immunförsvar starkt. 

EGEN PT I WELLIE-APPEN: Bli medlem här!

4. "Jag har alltid varit kass på träning"

Säger vem? Släpp föreställningen om att träning måste se ut eller vara på ett visst sätt. Alla har vi varit barn som krupit, ålat och hoppat utan att ens tänka tanken på ”hur” det ska göras. Börja aktivt leta efter sätt att röra dig som du trivs med. Testa dig fram bland våra pass och tillåt dig själv att känna efter hur just du vill röra dig. 

5. "Min övervikt gör att jag inte kan träna"

Ja, men se det som en möjlighet. Din övervikt gör det tyngre att göra vissa övningar, och tyngre=mer tidseffektiv träning för den som vill bli stark. Alla rörelser kräver mer energi och bygger mer styrka för dig, än för någon som väger mindre. 

Om något inte känns bra är det bara att anpassa övningarna efter din förmåga. Din kropp är skapad för att röra sig, och även om det känns tungt just nu kommer du att bli lättare och starkare. Jag hejar på dig!