Kostrådgivaren Åse Falkman Fredrikson rekommenderar att man kombinerar 16:8 med lågkolhydratskost.
Kostrådgivaren Åse Falkman Fredrikson rekommenderar att man kombinerar 16:8 med lågkolhydratskost. Foto: Camilla Gewing-Stålhane

Skippa frukosten och tappa ett kilo i veckan

Hoppa över frukosten och tappa i vikt. Genom att bara äta lunch och middag kan du bli av med upp mot ett kilo i veckan.

Metoden som kallas 16:8 är perfekt att kombinera med lågkolhydratskost.

Frukosten har i många år ansetts vara dagens viktigaste mål och alla som vill gå ner i vikt har uppmuntrats till att äta på morgonen. Men nu behöver du inte längre ha dåligt samvete om du hoppar över frukosten. Det kan tvärtom faktiskt hjälpa dig att gå ner i vikt och förbättra din hälsa.

Metoden kallas periodisk fasta, eller 16:8 eftersom du fastar 16 av dygnets timmar och har ett så kallat matfönster på åtta timmar.

– Du förlänger helt enkelt nattfastan och förkortar matfönstret, genom att göra det kan du få flera positiva effekter. Det gör att du får i dig mindre energi och din fett-förbränning och ditt mättnadshormon ökar, säger kostrådgivaren Åse Falkman Fredrikson som är aktuell med boken ”Lev gott med LCHF och periodisk fasta”.

Kombinera med lågkolhydratskost

Hon rekommenderar att man kombinerar periodisk fasta med lågkolhydratskost som LCHF eftersom många upplever att de håller sig mätta längre när de drar ner på kolhydraterna. Då blir det också lätt att fasta.

Periodisk fasta har flera positiva effekter på kroppen och det kan hjälpa dig att gå ner i vikt.

– Du får ett naturligt energiunderskott, de flesta får inte i sig lika mycket mat om de bara äter lunch och middag. Är du överviktig kan du gå ner ett halvt till ett kilo per vecka.

Ökar fettförbränningen

Om du redan äter LCHF och lägger till periodisk fasta kan du gå ner upp mot ett halvt kilo per vecka.

Korttidsfasta ökar dessutom fettförbränningen. Dels ökar tillväxthormonet som höjer fettförbränningen och bidrar till muskeltillväxt. Och dels ökar adrenalin och noradrenalin, de höjer också för-bränningen.

Insulinnivåerna blir lägre, i synnerhet om du kombinerar med LCHF. Lägre -insulin gör att halterna av IGF-1 (Insulin-like Growth Factor) sänks, det i sin tur gör att kroppen kan fokusera mer på att -reparera celler i stället för att producera nya. Det bromsar åldrandet och stärker hälsan.

– Du kan sänka insulinnivån, blodsocker, blodtryck och blodfetter. Det är gynnsamt för hjärta och kärl och kan minska risken för cancer. Många med magproblem, som IBS, mår också bra av att inte äta så ofta, säger Åse Falkman Fredrikson.

Så funkar periodisk fasta

Periodisk fasta eller 16:8 innebär att du har ett fastefönster på 16 timmar och ett matfönster på 8 timmar. Enklast är oftast att förlänga den naturliga nattfastan och alltså hoppa över frukosten.

Oftast får man plats med två större måltider under fastefönstret och kanske ett mindre mål.

Du kan antingen bara börja med att hoppa över frukosten eller stegvis gå över till längre fasta. Börja i så fall med att skjuta fram frukosten en till två timmar. Förläng tiden efterhand.

Se till att du äter ordentligt på kvällen, gärna mindre kolhydrater och mer protein.

Du får dricka så mycket du vill av kalorifria alternativ under fastan, speciellt att dricka varmt te eller kaffe kan underlätta. Helst utan något alls i, men en liten skvätt mjölk eller grädde är okej.

Kombinera periodisk fasta med LCHF eller liknande lågkolhydratskost. LCHF gör att du håller dig mätt länge och att blodsockret är stabilt på en bra nivå. Vill du inte äta LCHF är det en fördel om du drar ner på snabba kolhydrater och lättprodukter.

Äter du redan LCHF men vill bli av med de sista, sega kilona? Då kan periodisk fasta ge viktnedgången en skjuts.

Du behöver inte köra 16:8-fasta varje dag. Snarare kan det vara en fördel att överraska kroppen ibland. Du kan till exempel välja att äta frukost på helgerna, det kan också vara skönt rent socialt om du har familj.

Metoden passar inte för:

Gravida eller ammande kvinnor.

Personer under 18 år.

Personer med diabetes typ 1 eller 2 eller hjärt-problem.

Underviktiga eller de som har en historik med ätstörningar.

Personer med hög stressnivå eller stressrelaterad sjukdom.

Obs! Har du jojobantat mycket kan det vara bra att få igång ämnesomsättningen och stabilisera kroppen med LCHF-kost innan du börjar med periodisk fasta.

Hur påverkar periodisk fasta kroppen?

Korttidsfasta ökar tillväxthormon (som starkt påverkar fettförbränning och muskeltillväxt) och sänker IGF-1 (Insulin-like Growth Factor) och kroppen börjar reparera cellerna i stället för att göra nya, vilket bromsar åldrandeprocessen.

Ökade glukagonnivåer, adrenalin- och noradrenalinnivåer, vilket leder till ökad fettförbränning.

Kan höja nivån på mättnadshormonet leptin.

Nivån på insulin, blodfetter, blodsocker och blodtryck sjunker och detta är faktorer som påverkar hjärt- och kärlsjukdomar så periodisk fasta kan innebära minskad risk för cancer.

Våra kroppar är anpassade till att "fasta eller festa", ett varierande energiintag är det optimala.

Många med magproblem eller magsjukdomar som IBS mår bra av periodisk fasta, speciellt ­ i kombination med lågkolhydratskost.

Med periodisk fasta så får man ett kortare matfönster vilket oftast innebär att vi får i oss mindre energi, detta skapar viktminskning om man har överskott att ta av.