Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 14 jan 2014 13:31

Skippa frukosten och tappa ett kilo i veckan

Kostrådgivaren Åse Falkman Fredrikson rekommenderar att man kombinerar 16:8 med lågkolhydratskost.

Kostrådgivaren Åse Falkman Fredrikson rekommenderar att man kombinerar 16:8 med lågkolhydratskost.

Foto: Camilla Gewing-Stålhane

Hoppa över frukosten och tappa i vikt. Genom att bara äta lunch och middag kan du bli av med upp mot ett kilo i veckan.

Metoden som kallas 16:8 är perfekt att kombinera med lågkolhydratskost.

Frukosten har i många år ansetts vara dagens viktigaste mål och alla som vill gå ner i vikt har uppmuntrats till att äta på morgonen. Men nu behöver du inte längre ha dåligt samvete om du hoppar över frukosten. Det kan tvärtom faktiskt hjälpa dig att gå ner i vikt och förbättra din hälsa.

Metoden kallas periodisk fasta, eller 16:8 eftersom du fastar 16 av dygnets timmar och har ett så kallat matfönster på åtta timmar.

– Du förlänger helt enkelt nattfastan och förkortar matfönstret, genom att göra det kan du få flera positiva effekter. Det gör att du får i dig mindre energi och din fett-förbränning och ditt mättnadshormon ökar, säger kostrådgivaren Åse Falkman Fredrikson som är aktuell med boken ”Lev gott med LCHF och periodisk fasta”.

Kombinera med lågkolhydratskost

Hon rekommenderar att man kombinerar periodisk fasta med lågkolhydratskost som LCHF eftersom många upplever att de håller sig mätta längre när de drar ner på kolhydraterna. Då blir det också lätt att fasta.

Periodisk fasta har flera positiva effekter på kroppen och det kan hjälpa dig att gå ner i vikt.

– Du får ett naturligt energiunderskott, de flesta får inte i sig lika mycket mat om de bara äter lunch och middag. Är du överviktig kan du gå ner ett halvt till ett kilo per vecka.

Ökar fettförbränningen

Om du redan äter LCHF och lägger till periodisk fasta kan du gå ner upp mot ett halvt kilo per vecka.

Korttidsfasta ökar dessutom fettförbränningen. Dels ökar tillväxthormonet som höjer fettförbränningen och bidrar till muskeltillväxt. Och dels ökar adrenalin och noradrenalin, de höjer också för-bränningen.

Insulinnivåerna blir lägre, i synnerhet om du kombinerar med LCHF. Lägre -insulin gör att halterna av IGF-1 (Insulin-like Growth Factor) sänks, det i sin tur gör att kroppen kan fokusera mer på att -reparera celler i stället för att producera nya. Det bromsar åldrandet och stärker hälsan.

– Du kan sänka insulinnivån, blodsocker, blodtryck och blodfetter. Det är gynnsamt för hjärta och kärl och kan minska risken för cancer. Många med magproblem, som IBS, mår också bra av att inte äta så ofta, säger Åse Falkman Fredrikson.