Att arbeta med rösten ger en inre bekräftelse.
Att arbeta med rösten ger en inre bekräftelse.

Sjung dig frisk!

Vill du förbättra din hälsa? Sjung mer! 

Sångare mår bättre och klarar svårigheter bättre än andra. Dessutom kan sången bota orolig mage!

Ny forskning har visat att sånglektioner höjer halten av ”lugn och ro”–hormonet oxytocin, som verkar lugnande och avslappande. Ofta sjunker också nivån av stresshormonet kortisol. 

Effekten har studerats

 

 Christina Grape, 40, sjuksköterska på Ersta sjukhus, mag– och tarmcentrum tog initiativet till studien ”Magmunnarna” och har studerat sångens effekt på personer med IBS, orolig mage.

 Idén väcktes när hon själv upptäckte hur bra hon mådde, både psykiskt och fysiskt, efter sina sånglektioner. 

 Projektet har nu pågått i ett år och håller på att utvärderas. 

 Det har varit knutet till Institutet för psykosocial medicin i Stockholm med professor Töres Theorell, stressforskare och docent Britt-Maj Wikström som handledare.

Sång ger energi

 

 –Tidigare forskning har visat att IBS-patienter har lägre nivåer av oxytocin, men i ”Magmunnarna” såg vi att hormonnivån ökade efter sånglektionerna, berättar Christina Grape.

 –Att sjunga i kör är dess-utom socialt och gruppdynamiken skapar en positiv spiral som ger energi. Det gör att sångarna mår bättre och klarar svårigheter på ett bättre sätt. 

 –Rent fysiskt övas diafragman genom att andningsmuskulaturen används.

Används som friskvård

 

 Sång används redan som friskvård i olika sammanhang. 

 I fjol startade Apoteket och Kungliga operan en sångskola på nätet. I filmerna instruerar Loa Falkman elever från Operahögskolan i Stockholm.

 Det finns även företag som har körsång i friskvårdsarbetet på arbetsplatsen. På en del orter finns ”Jag kan inte sjunga” körer eller ”Alla kan sjunga körer”.

 

 m Läs mer om körsång på www.sverigeskorforbund.se eller www. swedechoir.com

FAKTA

Sångens positiva effekter
* Glädje.
* Större välbefinnande.
* Starkare immunförsvar.
* Lägre stressnivå.
* Ökad energi.
* Djupare andning.
* Bättre självförtroende.
* Bättre hållning.
* Inre bekräftelse när du arbetar med rösten.
* Stark social gemenskap genom kören.

Andra har också läst

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 1 månad fri digital provläsning av Topphälsa här!