I dag har Shervin Torkian gått ner 33 kilo och känner sig mycket mer nöjd med sin kropp. Dessutom har hon blivit piggare och självförtroendet är mycket bättre. "Jag tror att det gäller att hitta en livsstil som passar en. Det fungerar inte om man ska gå runt och vara hungrig, men nötterna hjälper mig med det", säger hon.
I dag har Shervin Torkian gått ner 33 kilo och känner sig mycket mer nöjd med sin kropp. Dessutom har hon blivit piggare och självförtroendet är mycket bättre. "Jag tror att det gäller att hitta en livsstil som passar en. Det fungerar inte om man ska gå runt och vara hungrig, men nötterna hjälper mig med det", säger hon. Foto: Anna-Karin Nilsson

Shervin åt nötter och bär – gick ned 33 kilo

Tappa i vikt genom att äta nötter och bär!

Nötter ökar fettförbränningen och innehåller ämnen som skyddar mot diabetes.

– De ger fantastiska effekter på hälsan, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Om du äter en näve nötter kommer tio procent av dem avgå som värme från levern, vilket gör att kalorierna inte når ut i fettcellerna. Samtidigt försvinner ytterligare 10-15 procent av innehållet ner i toaletten, enligt Fredrik Paulún.

– Det är ett av de mest mättande livsmedel som finns. Det gör att man lätt står över kexchokladen eller chipsen när man äter nötter.

I hasselnötter finns krom som skyddar mot diabetes samt magnesium som är bra för att bygga muskler. Paranötter innehåller selen och bygger dessutom upp kroppens egna antioxidanter.

Bra som mellanmål

Shervin Torkian, 23, har gått ned från 107 kilo till 74 kilo på två år med hjälp av nötter.

– Det blir mycket sötmandlar, jordnötter och cashewnötter. Jag tycker att det ger bra energi. Antingen äter jag det som mellanmål eller så kompletterar jag en måltid med det. Om jag gör en sallad toppar jag den gärna med nötter, säger hon.

Men det är inte bara nötter som hjälper:

– Även frön är jättebra. I pumpafrön finns mycket protein som gör att fettförbränningen ökar. I linfrön finns omega 3 och i sesamfrön finns sesamin som är bra för leverns energiförbrukning, säger Fredrik Paulún.

Blanda i salladen

Han rekommenderar även att man ska äta mycket bär. Gärna 100-200 gram bär om dagen. Särskilt lingon är bra om man vill gå ned i vikt.

– Lingon sänker GI-värdet på det man äter. Blodsockerhöjningen blir långsammare och genom det mår vi bättre. Ett sätt att få i sig lingon kan vara att ha det i exempelvis en viltgryta, blanda ned det i fruktsalladen eller en vanlig sallad. Det går också att göra egen lingonsylt med mycket bär och råsocker i stället för vanligt socker.

Bra för hjärtat

Mullbär är ett annat superbär. Det innehåller resveratrol, som ökar fettförbränningen.

Och även populära bär som jordgubbar och hallon kan boosta dig. En studie från Harvard School of public health visar att kvinnor som äter tre portioner av jordgubbar och blåbär per vecka minskar sin risk att drabbas av hjärtattack med upp till 32 procent.

Nötterna och bären som är nyttigast

Fredrik Paulúns bästa tips: så här nyttiga är nötterna och bären:

 

LINGON
Skyddar mot diabetes eftersom de balanserar blodsockret. Det betyder också mindre insulin i blodet och bättre fettförbränning.

MULLBÄR
Ger långsammare kolhydrater och resveratrol vilket förmår fettcellerna att frigöra fett och öka potentialen till fettförbränning.

BLÅBÄR
Innehåller antocyaniner vilket har visat sig bidra till viktminskning. Dessutom finns det knappast något ­nyttigare bär för hälsan.

JORDGUBBAR
Lovande när det gäller viktminskning, men det saknas forskning som bevisar att de fungerar. Bra för hälsan och skyddar mot hjärt-/kärlsjukdomar, cancer och typ 2-diabetes.

HALLON
Innehåller hallonketon vilket enligt viss forskning kan bidra till viktminskning.

GOJIBÄR
Verkar inte ha någon effekt på vikten men är väldigt nyttiga av andra skäl. De tycks bland annat skydda mot cancer och hjärt-/kärlsjukdomar.

PHYSALIS
Tycks inte ha någon effekt på vikten men verkar skydda levern mot gifter. De är en rik källa till karotenoider och C-vitamin.

DE HÄR ÄR OCKSÅ BRA

VALNÖTTER
Med mycket antioxidanter och hög halt omega-3-fettsyror är valnöten hjärtats bästa vän.

PISTAGENÖTTER
En av de mest antioxidantrika nötterna, högt innehåll av protein. Tack vare steroler har de en naturlig kolesterolsänkande effekt.

MANDLAR
Mycket näring och antioxidanter. Låt det bruna innerskalet sitta kvar för högsta näringsinnehåll.

PARANÖTTER
Fyra paranötter dagligen ger hela dagsbehovet av selen, som är en bristvara hos många.

HASSELNÖTTER
De turkiska hasselnötterna innehåller höga halter krom, vilket håller blodsockret i schack.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!