Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 29 aug 2012 11:38

Sexexperten tipsar: "Träna upp din lust"

Genom att träna varje dag på att associera sex till saker omkring dig så bygger du upp sexhälsan.

Genom att träna varje dag på att associera sex till saker omkring dig så bygger du upp sexhälsan.

Foto: Jacob Wackerhausen

Sexexperten: Tänk rätt och träna upp din lust
Det är som att vi tror på magi när det gäller sex, menar Charlotte ­Makboul.
- Fantastiskt sex ska bara hända, spontant och utan ord.
Det vanligaste problemet bland ­paren som söker hjälp hos Charlotte är att en inte har lust. Charlotte och paret börjar då nysta i orsakerna.
- Vanliga tankar är: "Jag känner mig pinsam, osäker, obekväm, ful." Tankar som gör att man spänner sig, och då försvinner ju lusten. Det är också vanligt att vi skapar tankar för att slippa möta våra känslor - tankar som: Vad han luktar illa! Vad ska jag laga till middag?Konsten är att låta de jobbiga känslorna få finnas, menar Charlotte.
- Känner du dig osäker - acceptera det. Kan du känna lust samtidigt? Ja! upptäcker de allra flesta.

 

För många par går sexlivet kanske­ på sparlåga under småbarnsåren - på grund av trötthet och tidsbrist, brukar det heta. Men man kan också fastna i ett negativt tänkande.
- Man frågar sig: "Vill jag ha sex nu?" Och svarar automatiskt: "Nej." Det blir som ett tanke­spår i hjärnan - ett spår som man kan rita om, säger Charlotte.
- Om du tränar på att tänka positiva, varma tankar om sex ökar lusten automatiskt. Du kan bli "expert" på att få in bejakande tankar i din vardag. I stället för att sucka "jag har ont i huvudet, i kväll har jag ingen lust" kan du tänka "om vi ligger med varandra släpper­ säkert min huvudvärk".

 

Du kan också träna på att associera till sex i vardagen - när du hör en låt, känner en doft, ser en attraktiv kropp. Eller tänka tillbaka på situationer då du blivit starkt upphetsad.
- Man skapar ett pirr och triggar sin lust - då ligger man så att säga steget före.
När man njuter av sex får kroppen en sorts närminne, förklarar Charlotte.
- Du tänder lättare nästa dag - det blir som en positiv spiral.
Charlotte Makboul kan ge par i "läxa" att gå hem och älska - och berätta för varandra precis vilka tankar och känslor som bubblar upp, utan censur. Avslappningsövningar och mindfulness kan också hjälpa oss att njuta mer.
- Sex är att inte tänka, att bara vara. Genom att träna mindfulness - vara i nuet som när man åker på en motorväg medan tankarna passerar som vägskyltar - kan man få en känsla för detta tillstånd.

Så kickar ni igång sexlivet
Boka in sextid: Vi planerar minutiöst våra liv, medan vi förväntar oss att sex ska uppstå spontant. Ta till exempel ledigt en tisdagsförmiddag i månaden, och jobba över en annan dag. Ägna den förmiddagen åt sex och samvaro.
Prata: Berätta hur det känns, vad du gillar. Känns det pinsamt? Är det då så farligt? Prova att låta det vara lite pinsamt, berätta ändå!
Gör en prioriteringslista: städning, tvätt, fritidsintressen, barnen, sex, klippa gräset... Kolla hur ni verkligen prioriterar. Om sex hamnar högt i den tänkta prioriteringen men långt ner i verkligheten - fråga dig: Vill jag verkligen de här andra sakerna mer än sex? Lev efter dina mål och värderingar när det gäller sex precis som när det gäller till exempel din karriär.
Köp ett bra glidmedel eller kolla skafferiet; valnötsolja eller olivolja funkar! Massera varandra eller gå direkt på att testa och utforska varandra genom olika smek- och onanitekniker. Lägg märke till vad som känns bäst genom att lyssna till din partners andetag.

Relaterat