"Med stop-start-tekniken brukar de flesta kunna träna sig till att hålla längre" skriver sexolog Suzanne Lindström.
1 av 2: "Med stop-start-tekniken brukar de flesta kunna träna sig till att hålla längre" skriver sexolog Suzanne Lindström. Foto: Colourbox
Suzanne Lindström, 55, är leg. barnmorska och auktoriserad sexualrådgivare med steg ett i kognitiv beteendeterapi. Hon har stor erfarenhet av att hjälpa människor med sexproblem. Här svarar Suzanne på alla slags frågor om sex och samliv. Mejla sex@expressen.se
2 av 2: Suzanne Lindström, 55, är leg. barnmorska och auktoriserad sexualrådgivare med steg ett i kognitiv beteendeterapi. Hon har stor erfarenhet av att hjälpa människor med sexproblem. Här svarar Suzanne på alla slags frågor om sex och samliv. Mejla sex@expressen.se Foto: Stefan Lindblom / Helsingborgs-Bild

Slipp komma för tidigt – 3 enkla övningar

Jag kommer för tidigt, hjälp!

Hej! Jag undrar vad man kan göra för att hindra tidig ­utlösning under sexakten som man? /B

Sexolog Suzanne Lindström svarar:

Med för tidig utlösning menar man en ejakulation som ­kommer inom en minut från penetration, eller ännu tidigare. Att uppleva att man inte alls har kontroll på sin utlösning vid samlag kan drabba män i alla åldrar. I vissa fall finns en medicinsk orsak bakom, som problem med prostata eller urinvägarna, men det är ovanligt. Den vanligaste orsaken är att man blir nervös.

Många i din situation har försökt använda alkohol eller onani före sexakten eller bedövningsmedel som ­appliceras på penis.

Det brukar inte ge så bra resultat i längden. Det ­säkraste sättet är att träna då du onanerar. Då får du en säkerhet som kommer att hjälpa dig.

 

Med det här programmet "Stop-start-tekniken" brukar de flesta kunna träna sig till att hålla längre:

 

Steg 1: 

Onanera minst tre gånger per vecka. När du känner att du är på väg att få orgasm ska du ta ett tumme-pekfinger-grepp mitt över ollonet. Ta ett stadigt tag och håll hårt. Håll kvar och andas tills du känner att orgasm­vågen klingat av. Spänn dig inte, andas. Var inte rädd för att det läcker lite. Håll kvar, släpp sedan.

Gör om sa mma sak direkt igen. När du klarat fyra gånger låter du orgasmen och din utlösning komma fullt ut.

Träna på i två till tre veckor så att du behärskar tekniken.

 

Steg 2: 

Om du har en ­partner är det dags att öva ­tillsammans utan penetration, cirka tre gånger i veckan. Din partner kan göra det åt dig med sin hand, eller om ni gör tillsammans. Förhöj gärna känslan med glidmedel på fingrarna. Samma sak, när du är på väg att komma tar du, eller din partner, tumme-pekfingergrepp över ollonet och klämmer åt.

När du klarat fyra gånger kan du släppa fram utlösningen. När ni båda kan detta går ni till nästa steg.

 

Steg 3: 

Då du är inne i din partner och känner att du är på väg att komma så gör du tecken att ni stillar er. Din partner måste vara med på det hela och tona ner sig då.

När ni klarat fyra gånger kan du släppa fram utlösningen.

Du kan också träna upp dina bäckenbottenmuskler genom att spänna och lyfta ståndet då du har erektion. Räkna till tio, glöm inte att andas. Nästa steg är att lägga en handduk över erektionen som tyngd – och så knipa och andas.

 

Det finns ett receptbelagt läkemedel som heter Priligy som ska fördröja utlösningen.

Det är viktigt att konsultera läkare och inte försöka köpa det på nätet. Det ingår inte i förmånssystemet vilket gör att det är dyrt att använda, plus att det kan ge biverkningar.

Mitt råd är att du gör övningarna – de allra flesta kommer till rätta med detta genom träning.

 

Lycka till!

 

LÄS OCKSÅ: 10 orgasmknep som fungerar för kvinnor

Aktuellt just nu